Ministerstvo chce jednu nabíjačku na desať elektromobilov
Štáty EÚ si musia povinne stanoviť, aké druhy alternatívnych pohonov budú podporovať. Ide o dôsledok transpozície Smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/94/EU o zavádzaní infraštruktúry pre alternatívne palivá. Materiál Ministerstva hospodárstva SR, ktorý je momentálne v medzirezortnom pripomienkovom konaní, sa venuje prevažne elektrine, stlačenému zemnému plynu (CNG) a skvapalnenému zemnému plynu (LNG). Vládny dokument sa aktualizuje v spolupráci s Ministerstvom dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR a po schválení vládnym kabinetom sa zašle do 18. novembra 2016 do Bruselu.
Materiál stanoví minimálne požiadavky na výstavbu staníc pre alternatívne palivá. Obsahovať má technickú špecifikáciu pre všetky druhy verejne prístupnej infraštruktúry, ktorú bude od 18. novembra 2017 upravovať všeobecne záväzný právny predpis v nadväznosti na legislatívnu úpravu EK.
Jedna nabíjačka na desať elektromobilov
Podľa materiálu má elektrina potenciál zvýšiť energetickú efektívnosť cestných vozidiel a prispieť k zníženiu emisií CO2 v doprave. Verejné nabíjacie stanice sa musia budovať s dostatočným pokrytím, aby sa premávka elektrických vozidiel rozšírila minimálne v mestských a prímestských aglomeráciách. Ich počet sa stanoví s prihliadnutím na množstvo vozidiel do roku 2020. Konkrétne počty materiál nerieši, predpokladá sa jedna nabíjačka na 10 elektromobilov. Verejné stanice by sa mali nachádzať na termináloch pre cestujúcich na letiskách, autobusových a železničných staniciach.
Stratégia rozvoja elektromobility, ktorú v minulom roku schválila vláda, predpokladá, že do roku 2020 bude podľa konzervatívneho scenára jazdiť po slovenských cestách 10 tisíc elektrických vozidiel a tzv. plug-in hybridov. Technologický scenár hovorí o 25 tisíc elektroautách.
V rámci spomínanej stratégie sa kabinet zaviazal upraviť legislatívu, aby sa zjednodušila výstavba nabíjacích staníc, ktorú aktuálne brzdí náročný povoľovací proces.
Pokiaľ to bude technicky a finančne realizovateľné, nabíjacie zariadenia pre elektromobily by mali byť vybavené inteligentnými meracími systémami. Smart metre prispejú k stabilite elektrizačnej sústavy tak, že batéria auta sa bude nabíjať v čase nízkeho dopytu po elektrine. Meradlá navyše umožnia bezpečné a flexibilné spracovanie dát. Autá na elektrinu by v budúcnosti mohli dodávať elektrinu z batérií späť do siete v čase, keď je dopyt vyšší.
Silný potenciál stlačeného plynu na Slovensku
Rozvoju ekologickejšej dopravy na Slovensku má pomôcť aj CNG. Čerpacie stanice môžu využiť zásobovanie z existujúcej distribučnej siete zemného plynu. Ich rozmiestnenie by malo zohľadňovať minimálny dojazd motorových vozidiel s pohonom na CNG. Potrebná priemerná vzdialenosť medzi čerpacími stanicami by mala byť maximálne 150 kilometrov. Súčasné čerpačky by sa mohli neskôr doplniť o stanice, ktoré využívajú biometán z lokálnej produkcie.
Cieľom prijatia národného rámca je, aby do decembra 2020 bola umožnená premávka vozidiel s pohonom na CNG v rámci mestských a prímestských aglomerácií. Do konca roka 2025 by mala byť umožnená premávka na území štátov EÚ v rámci existujúcej Transeurópskej dopravnej siete (TEN-T).
Rozmach CNG na Slovensku v ostatných rokoch stagnuje. Prekážkami sú riedka sieť plniacich staníc na našom území, vyššie vstupné náklady na kúpu auta, ale tiež výška spotrebnej dane. Kým u nás sa v zmysle nariadenia EK stanovila hodnota spotrebnej dane na CNG v plnej výške, v susednom Česku je nastavená na progresívne zvyšovanie do roku 2020. Ku koncu vlaňajška jazdilo na Slovensku 1839 vozidiel s pohonom na CNG. Z toho 1341 patrí do kategórie osobných automobilov. Po našich cestách jazdí aj 271 plynofikovaných autobusov a 227 nákladných áut.
Perspektíva nákladnej dopravy je aj v LNG
Národný plán ráta aj s rozšírením verejne prístupných staníc na skvapalnený zemný plyn. LNG ako palivo je atraktívne najmä pre ťažké nákladné vozidlá, autobusy a plavidlá, ktoré spĺňajú požiadavky na zníženie obsahu síry v palivách pre námornú dopravu v oblastiach kontroly emisií SOx. Potrebná priemerná vzdialenosť medzi stanicami by mala byť približne 400 kilometrov.
Do konca roka 2025 by vďaka prijatým opatreniam národného rámca mala byť umožnená premávka ťažkých úžitkových vozidiel s pohonom na LNG v základnej sieti TEN-T. Vo vnútrozemských prístavoch do konca roka 2030.
Do dvoch rokov Slovensko predloží EK správu o opatreniach realizovaných na podporu budovania infraštruktúry pre alternatívne palivá. Obsahovať bude právne opatrenia vrátane legislatívnych, regulačných či administratívnych.
Súčasťou reportu majú byť aj politické opatrenia ako priame stimuly na nákup dopravných prostriedkov, dostupnosť daňových stimulov alebo využívanie verejného obstarávania. Môže však ísť aj o nefinančné stimuly ako napríklad prednostný prístup do vyhradených jazdných pruhov alebo zvýhodnená politika parkovacích miest. Súčasťou správy bude tiež odhad počtu vozidiel používajúcich alternatívne palivá do roku 2020, 2025 a 2030.
© energia.sk