MH SR sa začalo učiť o elektromobilite od Nórov
Rezort hospodárstva informoval o tom, že jeho zástupcovia v týchto dňoch nadviazali bilaterálnu spoluprácu s Nórskym kráľovstvom s cieľom získať praktické informácie o postupoch pri zavádzaní elektromobility, ktoré by sa dali uplatniť v podmienkach Slovenska.
„Rozvoj elektromobility je v súčasnosti veľmi aktuálny i pre Slovensko, preto čerpanie informácií a skúseností od krajín s úspešným pokročilým systémom možno považovať za šancu implementovať overené opatrenia, ktoré zaručia rast a budú úspešné,“ konštatoval generálny riaditeľ Sekcie stratégie MH SR Dušan Jurík.
Samotná novo nadviazaná spolupráca medzi Slovenskom a Nórskom v oblasti elektromobility je financovaná z nórskych grantov.
Na Slovensku sa elektromobilita rozbieha len pomaly. Vlani v novembri ministerstvo spustilo pilotný dotačný program, ktorým chce občanov, mestá i firmy motivovať ku kúpe auta na elektrický pohon. Rozpočet 5,2 miliónov eur bol vyčlenený z Recyklačného fondu a mal by sa využiť do konca tohto roka. Predbežné čísla však naznačili, že sa nemusí stihnúť vyčerpať. Po pol roku od spustenia dotačného programu evidoval Zväz automobilového priemyslu len 201 žiadostí o dotáciu vo výške 3000, resp. 5000 eur. Ministerstvo počítalo s celkovou podporou pre asi 1000 vozidiel.
Vlani sa na Slovensku registrovalo viac než 100 tisíc vozidiel, ale len 169 z nich patrilo do kategórie elektromobilov.
Nórsky líder
Nórsko je naopak šampiónom v tejto oblasti. Úspech je výsledkom úsilia vlády, mimovládnych organizácií a priemyselného sektora. Hlavným impulzom ale boli vládne dotácie, ktoré sa začali postupne poskytovať už od začiatku 90. rokov minulého storočia. Vodiči elektromobilov dostali napríklad výnimku z platby DPH, mohli jazdiť v pruhoch vyhradených pre autobusy, mali vyčlenené voľné parkovacie miesta, nemuseli platiť registračný poplatok atď.
Po nórskych cestách dnes jazdí viac než pol milióna áut na elektrinu. Vlani elektromobiliy a plug-in hybridy tvorili v Nórsku takmer 40 % novo predaných osobných vozidiel. Cieľom je, aby sa po roku 2025 v krajine predávali už len autá s nulovými emisiami. Veľkým plusom pre nórsku elektromobilitu je to, že až 98 % elektriny sa vyrába bez emisií, predovšetkým z vody.
Aj keď sú elektromobily stále drahšie než modely so spaľovacími motormi, nedávna kauza dieselgate, ktorá odhalila podvodné zavádzanie o úrovni vypúšťaných emisií autami na naftu, nahráva predaju ekologickejších elektromobilov. Nielen Nórsko, ale tiež Francúzsko či India oznámili, že v rozpätí pár desaťročí chcú skoncovať s predajom áut na benzín a naftu.
Navyše technogický pokrok v tomto odvetví viedol k značnému zvýšeniu dojazdu a poklesu cien batérií, ktoré sú stále najdrahším komponentom elektromobilov. Organizácia Bloomberg New Energy Finance minulý rok na jeseň uviedla, že od roku 2010 cena lítium-iónových batérií používaných v elektrických autách klesla o 65 % a tento trend bude pokračovať aj v budúcnosti.
Pre ďalšie rozšírenie elektromobility na Slovensku bude zásadné rozšírenie siete nabíjacích staníc. Dnes ich je približne 110, hoci nie všetky sú verejne prístupné. Ich mapu nájdete napríklad tu.
© energia.sk