Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
cng test SPP auto (energia)
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Ilustračné foto: Testovacie CNG vozidlo spoločnosti Slovenský plynárenský priemysel. Foto: (c) energia
19. septembra 2013 Plyn a ropa od Energia.skSITA

Kúpa vozidla na CNG – oplatí sa?

Rýchly prehľad

Cieľová skupina Vlastníci automobilov, ktorí sa zaujímajú o úsporu nákladov pri cestovaní motorovým vozidlom.
Vstupná investícia Vlastníci automobilov, ktorí sa zaujímajCena CNG vozidla je spravidla vyššia o 1.000 až 4.000 EUR v závislosti od konkrétneho typu vozidla – oproti cene rovnakého modelu s benzínovým pohonom. V porovnaní s rovnakým modelom s naftovým pohonom je cena vyššia od 0 – 2.500 EUR. o úsporu nákladov pri cestovaní motorovým vozidlom.
Úspora Úspora nákladov na palivo je z dlhodobého hľadiska 15 % až do 40 %.
Miera návratnosti Závisí od využívania automobilu.

Na trhu neustále pribúdajú vozidlá s pohonom na CNG. Len v Európe ich jazdí 1,7 milióna. Na Slovensku však na cestách nájdete len nieco cez tisícku vozidiel na CNG pohon. Výrobcovia automobilov hovoria o obrovskom potenciály tohto paliva. CNG (Compressed Natural Gas) je jednou z troch alternatív, ktoré v roku 2001 vyhlásila Európska komisia za schopné potenciálne nahradiť klasické motorové palivá z viac ako 5 %. CNG je zemný plyn stlačený pod tlakom 20 a viac (22, 25) MPa, čo je cez 200 atmosfér. Na rozdiel od LPG je CNG prírodným palivom.

Máte obavy z výbuchu? Nemusíte, CNG je bezpečný

Mnoho ľudí má pred zemným plynom obavy. Rovnako sa domnievajú, že CNG je nebezpečný. Je síce horľavý, no nie výbušný plyn a v porovnaní s benzínom je ťažšie zápalný. Stlačený plyn má oktánové číslo 130 a je tak podstatne odolnejší proti samovznieteniu v porovnaní s benzínom s bežným oktánovým číslom 95. Vďaka vyššiemu oktánovému číslu dokáže dokonca plyn zvýšiť výkon motoru.

Okrem toho je ľahší ako vzduch a pri úniku rýchlo stúpa hore. LPG zas klesá dole, vypĺňa priestory. Uvedená vlastnosť umožňuje preto vozidlám na CNG pohon aj parkovanie v podzemných garážach. Pri spaľovaní CNG sa do ovzdušia dostáva o 99 % menej škodlivých látok a skleníkových plynov, pri spaľovaní nevznikajú takmer žiadne karcinogénne látky a exhalácia oxidu uhoľnatého je výrazne nižšia ako pri konvenčných palivách.

V porovnaní s klasickými palivami do ovzdušia unikne menej:

  • 75 % oxidov dusíka
  • 10 – 25 % oxidov uhlíka
  • 45 % polyaromatických uhľovodíkov
  • takmer žiadne pevné častice

Emisie CNG sa pohybujú na úrovni 120 – 140 g/km.

Prestavba či radšej kúpa nového?

Pokiaľ uvažujete o tom, že necháte svoje súčasné auto prestaviť na vozidlo s pohonom na CNG, radšej zvážte kúpu auta na CNG pohon. Je lepšie investovať do kúpy, než vozidlo prestavovať. Prestavbou si totiž zmenšíte batožinový priestor. Cena nového automobilu spohonom na CNG je podľa Českej plynárenskej únie porovnateľná s dieslom.

Väčšina svetových výrobcov automobilov ponúka autá na CNG pohon. Vybrať si môžete z rôznych modelov. Ponuka je pomerne široká a závisí len od vašich preferencií. „Pri akomkoľvek porovnávaní výhodnosti klasických a alternatívnych palív je dôležité najmä to, či na dané alternatívne palivo existujú cenovo prístupné vozidlá, ktoré sú porovnateľné v rýchlosti, dojazde, úžitkových vlastnostiach a komforte cestovania so súčasnými naftovými alebo benzínovými modelmi. Výhodou CNG, v porovnaní s inými alternatívnymi palivami, je najmä to, že už dnes sa sériovo vyrába množstvo modelov osobných, malých úžitkových a nákladných áut či autobusov,“ poznamenal vedúci útvaru predaja CNG v SPP, Ľubomír Blaško.

Moderné vozidlá majú optimalizované duálne motory, upravené nádrže, ktoré nezaberajú miesto v kufri, ale sú už od výroby umiestnené v podlahe vozidla. V prípade potreby tak nemáte problém kam s rezervnou pneumatikou, čo pri prestavby nie je jednoduchá otázka.

Samozrejme, nemusíte hneď kupovať nové auto. Určite nájdete na predaj aj jazdené vozidlá. Dojazd osobných a malých úžitkových vozidiel s duálnym pohonom je 200 – 500 km na CNG a 150 – 700 km na benzín.

Miera návratnosti

Návratnosť investície do prestavby, resp. kúpy vozidla na CNG pohon nie je jednoznačná, pretože závisí od:

  • počtu najazdených kilometrov
  • predajnej ceny zemného plynu, benzínu, nafty
  • vstupnej investície do vozidla na CNG
Zaujímavosť
1,14 l nafty
1 kg CNG = 1,43 l benzínu
1,79 l LPG

Modelový príklad

SUV automobil na diesel Automobil na CNG
Počet najazdených kilometrov za rok 30.000 30.000
Priemerná spotreba 5,7 l/ 100 km

5 kg / 100 km

Priemerná cena paliva 1,439 eur 1,186 eur
Náklady na prevádzku 2.460,69 eur 1.779 eur
Úspora s CNG 681,69 eur
Osobný automobil na benzín Osobný automobil na CNG
Počet najazdených kilometrov za rok 30.000 30.000
Priemerná spotreba 6,9 l / 100 km 4,83 kg / 100 km
Priemerná cena paliva 1,530 eur 1,186 eur
Náklady na prevádzku 3.167,10 eur 1.718,514 eur
Úspora s CNG 1.448,586 eur

Situácia na cestách

Na Slovensku dnes jazdí viac než 1.200 vozidiel na stlačený zemný plyn. Ide o osobné automobily, nákladné a dodávkové vozidlá a výnimkou nie sú ani autobusy. Autobusy na CNG pohon jazdia v Bratislave,  Michalovciach, Nitre, Zvolene, Košiciach, Prievidzi a Trnave.

Počet vozidiel na CNG
Svet 17 mil.
Európa 1,7 mil.
SR 1,2 tis.

Zdroj: CNG RWE

Ľubomír Blaško, vedúci útvaru predaja CNG v SPP, uviedol pre portál energia.sk, že záujem o CNG u nás neoslabila ani spotrebná daň na dodávky stlačeného zemného plynu, ktorá vstúpila do platnosti 1. januára 2011. „Naše obavy čiastočne eliminovala situácia na trhu motorových palív – zvýšené ceny nafty a benzínu znamenali vyšší záujem o ekonomicky výhodnejšiu alternatívu, ktorou je CNG,“ vysvetlil.

Počet plniacich staníc
Svet 21.027
Európa 4.080
SR 13

Zdroj: CNG RWE

Komfort slovenského vodiča jazdiaceho na CNG však oslabuje pomerne slabá infraštruktúra plniacich staníc. SPP v súčasnosti prevádzkuje 8 plniacich staníc –  dve v hlavnom meste, ďalšie sa nachádzajú v Nitre, Komárne, Novom Meste nad Váhom, Žiline, Košiciach a Michalovciach. Všetky fungujú 24-hodín denne v samoobslužnom režime. Motoristi majú k dispozícii aj plniace stanice SAD Zvolen, v areáli podniku vo Zvolene a v Banskej Bystrici. Neverejné plniace stanice prevádzkuje SAD Prievidza, SAD Trnava a súkromná spoločnosť v Banskej Bystrici.

(c) energia.sk

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.