Krynica 2016: Vyšachuje energetické koncerny obdoba Uber-u?
Takmer všetky veľké energetické koncerny v tomto období postupne oddeľujú svoje činnosti do dvoch kategórií: (1) prevádzkovanie konvenčných zdrojov a infraštruktúry a (2) prevádzkovanie nových zdrojov na báze OZE a iných nových energetických technológií.
V prvom prípade miera výnosnosti závisí primárne od regulácie, zvlášť pri prevádzkovaní infraštruktúry. Najmä prevádzka distribučných sústav sa dnes všeobecne považuje za stabilnú činnosť z pohľadu návratnosti investícií.
Obchodné príležitosti pri prevádzkovaní OZE postupne rastú, tempo však závisí od uvádzania ďalších nových technológií do praxe, a to nielen na strane výroby, ale i strane spotreby, zhrnul aktuálne trendy Jankowski, viceprezident poľského koncernu PGE (Polska Grupa Energetyczna).
„Nové technológie znamenajú potrebu nového nazerania na súčasné biznis modely. Je potrebné adaptovať ich, prípadne vyvinúť úplne nové tak, aby v nich zákazník našiel pridanú hodnotu,“ zdôraznil Jankowski.
„Čo dnes najviac ovplyvňuje a mení energetický trh, je nárast decentralizovanej výroby elektriny,“ doplnil Piotr Zawistowski, viceprezident Tauron Polska Energia. Podľa neho musia energetické firmy nové technológie dokonale poznať, aby dokázali postaviť nové biznis modely na ich výhodách a nových možnostiach.
Spotrebiteľ v centre záujmu
Okrem toho sa posilňuje i pozícia koncového zákazníka: „V minulosti bol spotrebiteľ na konci reťazca, dnes sa posúva do popredia. Firmy sa preto snažia ponukou služieb reagovať na jeho individuálne potreby,“ doplnil.
Zákazník upúšťa od nákupu jednotlivých služieb a preferuje nákup komplexných balíkov. Čiastočne to znamená nové obchodné príležitosti pre tradičných dodávateľov energií, no predpokladom je schopnosť inovovať ponuku a marketing.
„Pojem zákazník je nahrádzaný pojmom spotrebiteľ. Veľké energetické firmy si musia v tejto novej realite nájsť svoje miesto a náležite sa reštrukturalizovať. Ak to nestihnú, príde do energetiky obdoba Uber-u a bude to ich koniec,“ pridal do debaty Jaroslaw Dybowski, prevádzkový riaditeľ poľskej pobočky Vattenfall Energy Trading.
„Dodávatelia energií majú čoraz viac podrobných dát o spotrebe a spotrebiteľskom správaní svojich odberateľov. Otázka ostáva, či ich dokážu využiť inteligentným spôsobom,“ uzavrel Philippe Lanoizelee, obchodný riaditeľ poľskej pobočky Veolia Group.
Príspevky odzneli na XXVI. Hospodárskom fóre v Krynici-Zdrój, ktoré sa konalo v dňoch 6. – 8. septembra 2016. Portál energia.sk bol mediálnym partnerom podujatia.
© energia.sk