Kórejci vyvinuli prototyp skladacieho elektromobilu
Kórejský inštitút vedy a technológie KAIST vyvinul dvojmiestny skladací elektromobil a pomenoval ho Armadillo-T. Názov je odvodeninou od anglického termínu pre pásovca, zviera žijúceho prevažne v Južnej Amerike. Jeho typickým znakom je telo pokryté pancierom. Keď sa tento živočích ocitne v priamom ohrození, zvinie sa do klbka a pancierom je tak chránený zo všetkých strán. Obranný mechanizmus sa stal inšpiráciou aj pre výskumný tím pod vedením profesora Suh In-Soo. Ako sa elektromobil dokáže poskladať v reálnych podmienkach? Pozrite si video:
Vozidlo meria 2,8 metra a po sklopení zadnej nápravy sa jeho dĺžka zmenší o takmer polovicu na 1,65 metra. V prednej časti vozidla sa nachádza lítium-iónová batériu s kapacitou 13,6 kWh. Umiestnenie je výhodné aj z toho dôvodu, že pri skladaní auta ostáva akumulátor na pôvodnom mieste. Týmto sa optimalizovala energetická efektívnosť, ale tiež posilnila stabilita auta, píše Science Daily.
Parkovanie v preplnenom meste nebolo nikdy jednoduchšie
V každom zo štyroch kolies je vstavaný nezávisle fungujúci motor. Auto je tak pri parkovaní schopné otočiť sa okolo svojej osi o 360 stupňov, píše Korea Herald. Skladanie auta vodič aktivuje jednoduchým stlačením tlačidla na palubnej doske, rovnako tak sa dá spustiť aj pomocou smartfónu. Prostredníctvom špeciálnej aplikácie dokáže vodič diaľkovo ovládať kolesá auta pri parkovaní.
Elektromobil s hmotnosťou 450 kg by podľa výskumníkov mal na jedno dobitie prejsť zhruba 100 kilometrov. Konštrukcia vozidla poskytuje vodičovi a jeho spolujazdcovi dostatočný priestorový komfort. Spätné zrkadlá sa projektanti rozhodli nahradiť kamerovým systémom, ktorý pomáha lepšie sa orientovať v priestore a eliminujme tzv. mŕtvy uhol. Maximálna rýchlosť vozidla je 60 km/h, čo len podčiarkuje jeho využitie na jazdu v mestskom prostredí.
Foto: Facebook
Profesor Suh uviedol, že počiatky konceptu siahajú ešte do roku 2011. Svoj výskumný záujem vtedy nasmeroval na segment malých osobných vozidiel, ktoré sú ľahšie a menšie ako tradičné osobné vozidlá. Tvrdí, že berúc do úvahy problémy životného prostredia sa musí v kontexte budúcnosti dopravy uvažovať v širších súvislostiach, informuje Science Daily. „Sme presvedčení, že Armadillo-T je vzorom pre budúcnosť dopravy spojenej s technologickou inováciou,“ doplnil profesor.
Vedecký inštitút KAIST ale priznáva, že auto čaká ešte dlhá fáza testovania. Kým sa však dostane na kórejské cesty, bude potrebné novelizovať platnú legislatívu. Registráciu mikroelektrických vozidiel v Južnej Kórei totiž zákon zatiaľ nepovoľuje. Ak sa nájde vhodný investor, mestské mini-auto na elektrinu by sa z úrovne študentského projektu mohlo dostať aj do komerčnej výroby.
© energia.sk