Jazdiť na elektrinu je u nás stále vzácnosť
Najpredávanejším elektromobilom súčasnosti je Nissan Leaf.Foto: energia.sk
Podľa údajov, ktoré pre náš portál poskytol Zväz automobilového priemyslu SR (ZAP), bolo v roku 2014 na Slovensku registrovaných 49 osobných elektromobilov. Slovenskí motoristi vlani preferovali najmä japonského výrobcu Nissan (25 registrácií) a nemecký Volkswagen (22 registrácií ), po jednej registrácii získali tiež automobilky Peugeot a Kia.
V kategórii nákladných áut na elektrinu sa vozový park na Slovensku vlani rozšíril o 4 vozidlá. Konkrétne išlo o 3 úžitkové elektromobily značky Citroën, jednu registráciu v segmente si pripísal aj Peugeot.
Padla prvá stovka
Dokopy bolo ku koncu minulého roka na Slovensku oficiálne registrovaných 119 vozidiel na elektrinu. V prípade 104 z nich ide o osobné elektromobily, zvyšných 15 patrí medzi nákladné vozidlá.
Elektrické autá so slovenským evidenčným číslom sú najčastejšie od výrobcov, ktorých modely sú na domácom trhu najviac dostupné, vedie Nissan, Volkswagen alebo Citroën. Po tunajších cestách jazdí aj 14 modelov prémiovej automobilky Tesla Motors. Kuriozitou je historický Detroit Electric, ale aj auto s elektrickou trakciou z maďarských závodov Hódgép.
Kompletný prehľad elektrických áut jazdiacich po slovenských cestách nájdete v nasledujúcej tabuľke. (Štatistika ZAP nerozlišuje medzi vozidlami na čisto elektrický pohon a plug-in hybridmi – pozn. red.)
Vozový park elektromobilov v SR ku 31. decembru 2014
Zdroj tabuľky: Zväz automobilového priemyslu SR
Omeškaná stratégia
Z vlastníctva auta na elektrinu, ktoré má nulové emisie škodlivých látok, dnes nevyplývajú pre domáceho motoristu prakticky žiadne výhody. Podľa Ministerstva hospodárstva SR, na ktorého pôde pred 2 rokmi vznikla stratégia rozvoja elektromobility, by sa ľady mohli konečne prelomiť. „Z hľadiska ekologizácie dopravy sa MH SR momentálne sústreďuje na stratégiu rozvoja elektromobility, ktorú do konca I. štvrťroka plánujeme predložiť na rokovanie vlády SR,“ uviedla pre náš portál Dagmar Hlavatá, vedúca komunikácie rezortu.
V spomínanej stratégii sa hovorí o 25 rôznych opatreniach na podporu elektromobility, s priamymi dotáciami ale neráta. Dokument spomína napríklad vyhradené jazdné pruhy, zvýhodnené parkovanie či vjazd do centier miest alebo vytvorenie tzv. nízko emisných zón. Motoristov by mohla motivovať aj nepriama podpora vo forme odpustenia registračného poplatku, cestnej dane, mýta alebo diaľničnej známky.
Počet elektromobilov na našich cestách sa zvyšuje kvôli zopár nadšencom, ale predovšetkým vďaka korporátnym flotilám energetických firiem. Najväčší výrobca elektriny Slovenské elektrárne zaradili tento týždeň do svojho vozového parku ďalších 5 modelov populárneho Nissanu Leaf. Unikátny biznis model rozvíja napríklad aj slovenský GreenWay Operator, ktorý prenajíma firmám malé úžitkové elektromobily do 3,5 tony.
Rekordné predaje v Európe
V Európe v minulom roku vzrástol predaj elektrických áut o polovicu. Podľa najnovších údajov Európskeho združenia výrobcov automobilov ACEA vlani na starom kontinente pribudlo 97.791 elektromobilov, z toho 60 % tvorí čisto elektrický pohon a zvyšok spadá do kategórie tzv. plug-in hybridov. Najlepšie predajné čísla mali v Nórsku, Veľkej Británii, Nemecku, Holandsku a vo Francúzsku, v ktorých registrácie nových áut presiahli hranicu 10-tisíc.
© energia.sk