Jaroslav Hrušč: V roku 2014 sa citeľne zníži účet za elektrinu
Zníženie ceny silovej elektriny na burze ovplyvní odberateľov na všetkých napäťových úrovniach. Samotný pokles ceny za dodávku elektriny je ďalej už vecou konkurenčného boja medzi jednotlivými dodávateľmi.
V oblasti prenosu a distribúcie je situácia trochu zložitejšia, hoci je výsledok ten istý – zníženie ceny. Na Slovensku novinársky pojem „distribúcia“ v sebe zahŕňa aj ostatné regulované položky (prenos, systémové služby, TPS, NJF), ktoré však nemajú nič spoločné s činnosťou distribútora. Sústreďme sa teraz len na samotnú distribúciu – teda to, čo prevádzkovateľ distribučnej sústavy (PDS) vie aj reálne ovplyvniť.
Pokles cien za distribúciu je spôsobený niekoľkými faktormi. Prvým z nich je zavedenie poplatkov pre výrobcov elektriny za prístup do distribučnej sústavy. Zavedenie spravodlivejšieho systému, kde výrobca a odberateľ sú vnímaní ako rovnocenní užívatelia sústavy, sa pozitívne odzrkadlí na cene pre odberateľov. Je to preto, lebo na nákladoch spojených s prevádzkou sústavy sa od nového roka budú podieľať popri odberateľoch aj výrobcovia. O čo viac výnosov sa vyzbiera od výrobcov, o to menej sa zaťažia odberatelia. A to je dôvod podstatného poklesu cien za distribúciu. Ak by došlo k naplneniu scenára, že pokles cien elektriny bude mať pozitívny vplyv na zvýšenie konkurencieschopnosti firiem, ich rastu a tým aj na zvýšenie spotreby elektriny, tak v nasledujúcich rokoch sa to odzrkadlí ďalším znižovaním koncovej ceny, pretože väčšia spotreba elektriny znamená pokles jednotkovej ceny mnohých regulovaných položiek. Takisto výrobcovia budú v konečnom dôsledku profitovať z väčšieho objemu výroby.
Druhým významným faktorom poklesu ceny za distribúciu je sústavný tlak regulátora na znižovanie nákladov a povolených výnosov PDS. Povolené výnosy sa budú znižovať o vyzbierané pripojovacie poplatky, resp. o poplatky za prekročenie kapacity. Súčasne, oblasť nákladov sa bude znižovať najmä prostredníctvom regulácie zmlúv na poskytovanie služieb pre PDS (tzv. SLA zmluvy). Transpozícia 3. liberalizačného balíčka do národnej legislatívy si totiž vyžaduje zásadné zmeny v súčasnom organizačnom usporiadaní distribučných spoločností a ich materských firiem. Výsledkom týchto opatrení bude presun všetkých zdrojov potrebných na výstavbu, prevádzku a riadenie sústavy, a teda aj ľudských zdrojov, z materskej firmy priamo do distribučnej spoločnosti. Keďže PDS bude týmito zdrojmi disponovať, nie je už potrebné si viac služby spojené s týmito zdrojmi zabezpečovať zmluvne z materských firiem. Úspora sa prejaví v nižších nákladoch, keďže SLA zmluvy prirodzene obsahovali aj marže za takto poskytnuté služby. Aj keď dopad týchto zmien na cenu za distribúciu je omnoho menší ako v predchádzajúcom bode, svojim dielom taktiež prispel k poklesu ceny.
Nakoniec sa pozrime na oblasť ostatných regulovaných položiek, ktoré sú zahrnuté do ceny. Odborná verejnosť už v posledných rokoch vníma ich dôležitosť a sleduje ich medziročný vývoj. Národný jadrový fond sa zo zákona medziročne zvyšuje o index jadrovej inflácie, ale až k 1. júlu daného roku. Otázkou ostáva, či by táto položka mala vôbec existovať ako súčasť koncovej ceny za elektrinu. Jej odstránením by sme hneď vedeli znížiť koncovú cenu o viac ako 3 € za MWh.
Tarifa za systémové služby súvisí s prevádzkovateľom prenosovej sústavy a jeho povinnosťou udržiavať stabilitu v sústave. Jej výška by mala odzrkadľovať náklady, ktoré má spoločnosť SEPS a.s. s jej udržiavaním – ide teda hlavne o náklady na primárnu, sekundárnu a terciárnu reguláciu.
Tarifa za prevádzkovanie systému (TPS) je „hitom“ posledných rokov a je zásadným problémom, čo sa týka koncovej ceny. Súčasný stav naznačuje, že tarifa bola pre rok 2013 nastavená nízko a je preto pravdepodobné, že v roku 2014 dôjde k jej nárastu. Ten je možné očakávať aj v najbližších rokoch, čo je spôsobené korekčným mechanizmom v čase t-2 (teda v odstupe 2 rokov), kedy deficit za rok 2013 bude odzrkadlený vo vyššej tarife TPS v roku 2015. Našťastie tieto zmeny sú pre rok 2014 dostatočne kompenzované už vyššie spomínanými poklesmi. Pre budúci rok, a aj tie nasledujúce, bude kľúčové, aby došlo ku stabilizácii mechanizmu podpory obnoviteľných zdrojov energie a kombinovanej výroby elektriny a tepla – je teda potrebné zabezpečiť, aby tarifa TPS odzrkadľovala reálny stav zdrojov a nákladov na ich podporu. To ale neznamená len zvyšovanie tarify TPS, ale aj dôslednú kontrolu uplatňovania podpory a vyvodzovanie dôsledkov voči výrobcom, ktorí nedodržiavajú stanovené pravidlá.
Autor: Jaroslav Hrušč
(autor je predsedom predstavenstva spoločnosti Východoslovenská distribučná, a.s.)
(c) energia.sk