J. HOLJENČÍK: Rada pre reguláciu navrhla predsedu a podpredsedu ÚRSO … (2)
„Ministerstvo (MHV SR – pozn. TASR) úplne popiera všetky zásady a prístupy v energetike a regulácii sieťových odvetví uverejnené v programovom vyhlásení vlády,“ konštatoval.
Pripomenul, že návrh zmeny zákona o regulácii sieťových odvetví nebol konzultovaný ani s jedným z orgánov štátnej regulácie pôsobiacich podľa v súčasnosti platného zákona, a to Radou pre reguláciu a Úradom pre reguláciu sieťových odvetví.
Od účinnosti novely zákona má byť podľa Holjenčíka zrušená Rada pre reguláciu ako strategický a odvolací orgán štátnej regulácie a ÚRSO sa má prostredníctvom dosadených predstaviteľov vedenia stať iba výkonným článkom MHV SR, ktorého úlohou bude iba bezproblémové schvaľovanie cien energií a vody tak, ako to ono samo rozhodne.
„MHV SR návrhom zákona manifestuje nerešpektovanie práva EÚ, ktorá svojimi smernicami jednoznačne vyžaduje nezávislosť regulačných úradov od politickej moci reprezentovanou vládami štátov. Návrh zákona nerešpektuje ani Európskou úniou zdôrazňovanú ochranu spotrebiteľov energií a ich právo na spravodlivé ceny,“ povedal predseda Rady pre reguláciu.
Tieto základné požiadavky na existenciu a fungovanie regulačného úradu v ktoromkoľvek členskom štáte EÚ ministerstvo hospodárstva a výstavby SR podľa Holjenčíka vedome ignoruje a maskuje ich údajnou snahou o odpolitizovanie regulačného úradu.
„Prečo do dnešného dňa nemáme predsedu regulačného úradu? Rozhodne tento stav chcem napraviť tak, aby sme neboli blokovaní. Momentálne je systém postavený tak, že predsedu a podpredsedu regulačného úradu navrhuje Rada pre reguláciu. Pokiaľ ich Rada pre reguláciu nenavrhne, tak je dočasne poverený pán Holjenčík. A pán Holjenčík takýmto spôsobom zneužíva situáciu, ktorá momentálne je. Nemáme predsedu regulačného úradu,“ povedal v pondelok (13.9.) po rokovaní vlády SR šéf MHV Juraj Miškov.
MHV SR návrh novely zákona o regulácii v sieťových odvetviach vysvetľuje úspornými opatreniami, ako aj nesplnením zámeru, s ktorým nová inštitúcia v roku 2007 vznikla. „Tým, že predseda Rady pre reguláciu vykonával tiež pôsobnosť predsedu ÚRSO, kompetencie Rady pre reguláciu a ÚRSO sa vzájomne prelínali a spolusúčinnosť týchto orgánov bola iba fiktívna,“ konštatuje ministerstvo v predloženom materiáli. Zrušenie Rady pre reguláciu má tiež zabezpečiť ekonomickejší, finančne vyváženejší a bezrozporový model fungovania regulačného úradu.
Predkladaná novela zákona by mala nadobudnúť účinnosť 1. novembra tohto roka a týmto dňom by sa zároveň skončilo funkčné obdobie doterajších členov Rady pre reguláciu. Vláda by tak získala právo priamo menovať predsedu a podpredsedu ÚRSO bez predchádzajúceho návrhu regulačnej rady. Do vymenovania predsedu úradu vládou by túto funkciu vykonávala ministrom hospodárstva poverená osoba.
UPOZORNENIE:
Správa je rozšírená o 2. až 6. odsek.
TASR ponúka k správe zvukový záznam.
TASR prinesie reakciu Ministerstva hospodárstva a výstavby SR.
Copyright © TASR 2010