Inteligentné elektromery pribúdajú, odberateľ zatiaľ neušetrí
Zdroj: Východoslovenská distribučná, a.s
Inteligentný elektromer (IMS) je primárne určený na meranie spotreby elektriny. Oproti bežným elektromerom však zaznamenáva aj iné informácie, dáta dokáže pomocou GSM komunikácie preniesť rýchlejšie a v stanovenom čase. Komunikácia je navyše obojsmerná – distribučná spoločnosť teda vie takýto elektromer diaľkovo ovládať.
Prehľad v meraných údajoch by mal odberateľovi umožniť zmeniť jeho návyky, znížiť spotrebu elektriny, resp. ju efektívnejšie rozdeliť v čase, tak aby ušetril na svojich výdavkoch. Bez nových obchodníckych taríf zohľadňujúcich funkcie tzv. smart metrov, ktoré dnešná regulácia nepozná, však tento optimalizačný efekt a výhoda pre spotrebiteľa chýba.
Pre 80 % odberateľov do roku 2020
Inštalácia IMS na Slovensku prebieha v súlade s vyhláškou ministerstva hospodárstva č. 358/2013. Prevádzkovateľ distribučnej sústavy (regionálnej i miestnej) je povinný inteligentný elektromer inštalovať do odberných miest odberateľov s ročnou spotrebou elektriny najmenej 4 MWh. Cieľom je, aby do konca roka 2020 bolo pokrytých minimálne 80 % koncových odberateľov elektriny s uvedeným odberom. Do konca tohto roka by ich tiež mali mať všetci výrobcovia elektriny.
Výmena pôvodného elektromeru za nový je pre odberateľov bezplatná. V prípade, že elektromerový rozvádzač nie je verejne prístupný, ale vyžaduje súčinnosť odberateľa. Distribučné spoločnosti však musia montáž nového meradla ohlásiť písomne najmenej 15 dní vopred.
S otázkou na aktuálny počet nainštalovaných smart metrov sme sa obrátili na trojicu prevádzkovateľov regionálnych distribučných sústav (RDS). Východoslovenská distribučná (VSD) by mala v horizonte do roku 2020 vymeniť približne 100 tisíc klasických elektromerov za inteligentné.
„Ku koncu apríla 2016 sme celkovo namontovali 15 900 inteligentných elektromerov s pokročilou funkcionalitou, z toho pre 16 odberných miest (OM), ktoré majú zároveň zdroj elektriny, cca 4 000 OM kategórie 1 (hlavne podnikateľ) a cca 11 900 OM kategórie 2 (hlavne domácnosť),“ uviedla hovorkyňa spoločnosti Andrea Danihelová. „VSD inštaluje inteligentné elektromery nepretržite od augusta 2015, pričom skúsenosti s technickým priebehom inštalácií vyhodnocujeme veľmi pozitívne.“
Michaela Dobošová zo spoločnosti Západoslovenská distribučná uviedla, že v súčasnej dobe má z definovaných kategórií IMS nainštalovaných viac než 18 000 jej zákazníkov „pričom sa jedná približne o 3000 domácností a 15 000 stredných podnikateľov“.
Podľa hovorkyne spoločnosti Stredoslovenská energetika – Distribúcia Jany Bolibruchovej nainštalovali už 8 854 kusov smart meradiel. Do konca dekády sa majú v regióne pôsobnosti SSE-D namontovať približne pre 110 000 odberných miest.
Pohľad dodávateľov
Téme smart metrov v praxi sa minulý týždeň venovala pozornosť aj na workshope ZDE/ZMDS. Dodávatelia elektriny upozornili, že komunikácia s regionálnymi distribútormi vôbec nie je bezproblémová. Každá z nich totiž inak pristupuje k nahlasovaniu zákazníkov, u ktorých sa IMS zavádza a majú tiež odlišné doby trvania skúšobných prevádzok. Hlavný problém ale vidia v nedostatočnom informovaní zákazníkov o dôvodoch výmeny meradla, jeho funkciách, potenciálnych výhodách, súvisiacich zmenách i povinnostiach.
„SSE-Distribúcia nám neoznamuje prechod na IMS vopred. Dodávateľ a odberateľ to zistia až pri mesačných odpočtoch, resp. účtovaní,“ upozornil Jaroslav Kollár zo spoločnosti Magna Energia. Kvôli neskorému nahláseniu údajov o nových odberateľoch s IMS pritom môže dodávateľovi vzniknúť škoda pri zúčtovaní odchýlok.
Magna Energia mala ku začiatku tohto mesiaca inštalované inteligentné elektromery na 1155 odberných miestach, čo je približne 8 % z celkového počtu OM, do ktorých dodáva elektrinu. Medzi nimi bolo aj 82 domácností s inteligentnými meračmi, najmä v tarifnej skupine D4 a D5.
Menšiu ústretovosť pri komunikácii so SSE-Distribúcia potvrdil aj konateľ spoločnosti ČEZ Slovensko Stanislav Kovalík. Zvyšné dve RDS informáciu zasielajú v časovom predstihu aj emailom. „Vieme zákazníka napred informovať o zmene, aj keď prioritne to má robiť prevádzkovateľ distribučnej sústavy,“ uviedol Kovalík.
U tohto dodávateľa má aktuálne inteligentný elektromer nainštalovaných celkom 563 odberných miest, z toho menej ako 100 je v domácnostiach.
Zmeny vo fakturácii, aj potenciálne pokuty
Ako uviedol zástupca Magna Energia, spoločnosť svojim odberateľom zasiela listy, v ktorom vysvetľuje fungovanie nového elektromeru, skúšobnú prevádzku, ale tiež zmenu výšky záloh a frekvencie fakturácie a poskytujú aj ďalšiu podporu a poradenstvo.
„Zákazníci veľakrát nevedia, čo to znamená IMS. Majú tiež problém s prechodom na mesačnú fakturáciu. Týka sa to hlavne tzv. kúrenárov (D5) v zimných mesiacoch, keď sa im faktúry vystavujú na základe reálnych odpočtov a sú tak omnoho vyššie. Pre mnohých to znamená problém s rodinným cash-flow. Najhorší dopad to má, samozrejme, na nízkopríjmové skupiny, napríklad dôchodcov,“ zdôraznil Stanislav Kovalík z ČEZ Slovensko.
Po preradení odberného miesta do tzv. mesačného cyklu (mesačná fakturácia) má navyše odberateľ nové povinnosti vyplývajúce z dodržiavania pravidiel pre jeho pripojenie do distribučnej sústavy. „Ide najmä o povinnosť dodržiavať parametre pripojenia ako účinník, spätnú jalovinu, či rezervovaná kapacita pripojenia. Túto povinnosť neprinieslo až IMS, tá tu už bola, avšak s nástupom IMS je striktnejšie sledovaná aj u odberných miest, kde to predtým distribútor neuplatňoval,“ uviedla hovorkyňa VSD. Po ukončení skúšobnej doby prevádzky nového elektromeru tak odberateľovi hrozí pokuta za nedodržanie týchto technických podmienok.
Bez finančnej úspory
„Momentálne zo zavádzania IMS prosperujú len predajcovia elektromerov a informačných systémov,“ skonštatoval Jaroslav Kollár. „Pri súčasnom nastavení regulácie z toho aktuálne zákazník nič nemá. Vidí síce priebeh svojej spotreby po 15-tich minútach, aj staršiu spotrebu, ale finančne nie je nijako motivovaný k zmene a riadeniu svojej spotreby. Najmä v prípade prevádzok ako sú podniky, hotely či fitnescentrá by to pritom mohlo mať veľký vplyv na úsporu spotreby a peňazí,“ poznamenal.
Cieľom Združenia dodávateľov energií preto bude, aby čo najskôr prešla dynamická tarifa IMS, ktorá by mohla odberateľov motivovať veľmi nízkou cenou v určitých hodinách k presunu spotreby. Do novej regulačnej politiky pre roky 2017-2021 už ÚRSO zahrnul zámer zohľadniť inštaláciu smart metrov a ich výhody v príprave novej tarifnej štruktúry.
Hoci má dnes odberateľ len obmedzené možnosti pre angažované ovplyvňovanie svojho správania dáta merané na dennej báze už podľa hovorkyne VSD dnes odberateľovi poskytujú prehľad o jeho spotrebiteľských návykoch, resp. zlozvykoch, ktoré môže upraviť rýchlymi, ale zväčša jednorazovými opatreniami typu výmena starej chladničky, výmena žiaroviek za úspornejšie a pod. „Je taktiež potrebné uviesť, že prax zo zahraničia, kde IMS funguje už viac rokov, nepreukazuje mieru ročných úspor vyššiu ako cca 1,5 %,” podčiarkla Andrea Danihelová.
© energia.sk