Firmy musia vrátiť odberateľom za nedodržanie kvality 640 tisíc eur
Ako uviedol pre agentúru SITA hovorca Úradu pre reguláciu sieťových odvetví Radoslav Igaz, najviac za nedodržiavanie pravidiel musia zaplatiť elektroenergetici. Odberateľom majú vrátiť 615 tisíc eur. Plynárenské firmy vrátia odberateľom za nedodržanie štandardov kvality vyše 20 tisíc eur, teplárenské dve tisíc eur a spoločnosti pôsobiace vo vodárenstve 450 eur. „Mechanizmus kompenzačných platieb má pozitívny vplyv na dodržiavanie ustanovených štandardov kvality, pretože náklady spojené s úhradami kompenzačných platieb za ich nedodržanie nie sú oprávnenými nákladmi vstupujúcimi do výpočtu regulovaných cien a negatívne vplývajú na zisk regulovaných subjektov,“ dodal Igaz.
Pri elektroenergetikoch najviac nedodržiavali štandardy kvality distribučné spoločnosti, čiže firmy, ktoré dopravujú k spotrebiteľom elektrinu. Tí museli na kompenzačných platbách zaplatiť až 577 tisíc eur. Na celkovom počte udalostí s nedodržaným štandardom kvality sa pritom najviac podieľali regionálne distribučné sústavy, ktorých podiel na zaznamenaných udalostiach dosiahol 99,9 %. Regionálne distribučky najčastejšie porušili štandardy kvality tým, že neobnovili distribúciu elektriny po poruche v určenej lehote, neoznámili plánované prerušenie distribúcie, respektíve nedodržali termín plánovaného prerušenia distribúcie elektriny.
Dodávatelia elektriny, čiže spoločnosti predávajúce spotrebiteľom elektrinu, vyplatili spotrebiteľom na kompenzačných platbách necelých 39 tisíc eur. Väčšinou nedodržali lehoty na overenie správnosti vyúčtovania platby za dodanú elektrinu či nedodržali lehoty na uzatvorenie zmluvy o dodávke elektriny.
Za nedodržanie štandardov kvality v oblasti distribúcie plynu boli vyplatené kompenzačné platby vo výške 3 455 eur. Dodávatelia plynu vrátili spotrebiteľom 17 tisíc eur. „Najviac nedodržaných udalostí bolo zaznamenaných pri uzatváraní zmluvy o združenej dodávke plynu,“ dodal Igaz. Štandardy kvality sa zameriavajú na ochranu koncových odberateľov. Predstavujú súbor pravidiel a postupov, ktoré musí dodávateľ dodržiavať, aby odberateľ za cenu, ktorú platí za energie, dostal primeranú kvalitu. V prípade akýchkoľvek pochybností o dodržiavaní štandardov kvality má spotrebiteľ právo obrátiť sa na svojho dodávateľa, s ktorým má uzatvorenú zmluvu o dodávke. Dodávateľ je povinný vykonať záznam a urobiť nápravu. Povinné sledovanie dodržiavania štandardov kvality zaviedol regulačný úrad od roku 2009.