EÚ schválila smernicu o zavádzaní infraštruktúry pre alternatívne palivá
Podľa novej smernice, ktorú v pondelok 29.9. odsúhlasili zástupcovia všetkých 28 členských štátov EÚ, majú krajiny zaistiť minimálnu infraštruktúru pre alternatívne palivá, ako sú elektrina, LNG, CNG a vodík a tiež celoeurópske štandardy pre potrebné zariadenia a informovanie užívateľov.
Každý členský štát má do konca roka 2016 vypracovať stratégiu pre zavádzanie alternatívnych palív a zaslať ju Komisii. Do úvahy sa pritom majú brať odlišné štádiá rozvoja jednotlivých technológií palív a súvisiacej infraštruktúry vrátane vyspelosti biznis modelov pre súkromných investorov. Má sa zaistiť technologická neutralita. Národné stratégie majú zohľadniť požiadavku podporiť komerčný rozvoj alternatívnych palív, hustotu osídlenia a tiež geografické charakteristiky.
„S novými pravidlami EÚ poskytuje dlho očakávanú právnu istotu pre firmy, aby začali investovať a tiež možnosť úspor z rozsahu. Členské štáty žiadali flexibilitu pri zavádzaní infraštruktúry. Je teraz na nich, aby rozvinuli správne národné politické rámce,“ poznamenal eurokomisár pre dopravu Siim Kallas.
Flexibilné termíny, indikatívne počty a vzdialenosti
Termíny pre vybudovanie infraštruktúry sa pohybujú od roku 2020 do 2030 v závislosti na type paliva, vozidla a oblasti zavádzania.
Do konca roka 2020 sa má inštalovať dostatok nabíjacích staníc pre elektromobily prístupných verejnosti tak, aby mohli jazdiť minimálne v mestách a okolitých oblastiach. Ciele stanovené členskými štátmi majú počítať najmenej s 1 nabíjacou stanicou na 10 elektromobilov. Do budúcna bude povinné používanie spoločnej elektrickej zásuvky naprieč celou EÚ (tzv. typ 2), aby sa umožnila celoeurópska mobilita.
Taktiež plniace stanice pre vozidlá na stlačený zemný plyn (CNG) majú byť verejne prístupné a využívať spoločné štandardy, ktoré umožnia cirkuláciu vozidiel na CNG v mestských a okolitých oblastiach a aj pozdĺž základnej transeurópskej dopravnej sieti (TEN-T). Ideálne by mali byť vo vzájomnej vzdialenosti 150 kilometrov a vybudovať sa majú do konca roka 2025.
Na podporu skvapalneného zemného plynu (LNG), ktorú v cestnej doprave využívajú nákladné vozidlá, by sa mali do konca roka 2025 postaviť verejné čerpacie stanice so spoločnými štandardmi popri základnej sieti TEN-T, ideálne každých 400 km. Dostupnosť LNG infraštruktúry sa má zaistiť aj v hlavných prímorských a vnútrozemských prístavoch.
Spoločná čerpacia infraštruktúra pre vodíkový pohon sa má postaviť do konca roka 2025 v tých krajinách, ktoré sa pre ňu rozhodnú. Dnes sú stanice k dispozícii napríklad v Nemecku, Taliansku či Dánsku.
Lepšie informovanie užívateľov
Smernica tiež vyžaduje jasné informovanie vodičov o palivách, ktoré môže vozidlo využívať s využitím štandardizovaného označovania v manuáloch áut, u ich predajcov a tiež na nabíjacích a čerpacích staniciach. Cieľom je tiež poskytnúť užívateľom informácie, podľa ktorých si môže porovnať ceny alternatívnych palív s cenami konvenčných palív.
Štáty tiež majú zaistiť informácie o geografickej polohe verejne prístupných staníc otvoreným a nediskriminačným spôsobom.
Investície a úspory
Kľúčovú rolu pri budovaní infraštruktúry pre alternatívne palivá budú mať súkromné investície. Podporné opatrenia zo strany členských štátov sú možné v súlade s pravidlami EU o štátnej pomoci. Určité aktivity sú oprávnené aj na financovanie zo strany EÚ prostredníctvom Nástroja na prepojenie Európy (CEF) a z výskumného programu Horizont 2020.
Podľa odhadov Bruselu by EÚ mohla vďaka postupnému príchodu alternatívnych palív na trh ušetriť v roku 2030 za ropu sumu asi 2,3 miliardy eur ročne. Ďalšiu miliardu ročne by mala ušetriť vďaka stlmeniu cenovej fluktuácie vyplývajúcej z vyššej bezpečnosti dodávok energie.
Smernica nadobudne účinnosť 20 dní po zverejnení v Úradnom vestníku EÚ, ktoré sa očakáva v nasledujúcich dňoch.
(c) energia.sk