ČEZ zaznamenal v 3. kvartáli pokles čistého zisku aj tržieb
Presnejšie, čistý zisk ČEZ za tri mesiace do konca septembra klesol o 24,8 % na 3,1 miliardy korún (112,35 milióna eur). A zisk pred úrokmi, zdanením, odpismi a amortizáciou (EBITDA) sa v sledovanom období znížil medziročne o 1,4 % na 14,8 miliardy Kč, zatiaľ čo analytici očakávali, že dosiahne 15,15 miliardy Kč. Aj prevádzkové výnosy vo výške 45,31 miliardy Kč zaostali za odhadom na úrovni 46,2 miliardy Kč.
Za prvých deväť mesiacov tohto roka vykázal ČEZ prevádzkové výnosy 147 miliárd Kč, prevádzkový zisk EBITDA vo výške 54,7 miliardy Kč a čistý zisk 19,6 miliardy Kč.
Vďaka dohode o urovnaní sporu s albánskym štátom zvýšil ČEZ celoročný výhľad EBITDA na 70 miliárd korún. To je v porovnaní s výsledkom za minulý rok o 10 miliárd Kč menej. ČEZ tiež potvrdil odhad čistého zisku za tento rok vo výške 29 miliárd Kč. Vlani dosiahol ČEZ čistý zisk 38,2 miliardy Kč.
Postupné splácanie 100 miliónov eur zo strany albánskeho štátu je teraz plne kryté garanciou jednej európske banky. ČEZ tak získa spať sumu blízku hodnote počiatočnej investície.
Skupina ČEZ postupne stabilizuje svoje aktivity v zahraničí. „Po úspešnej dohode s albánskou stranou sme vyhrali aj arbitráž s Republikou srbskou v Bosne a Hercegovine a ako kompenzáciu za nerealizovanú investíciu inkasujeme takmer 7,5 milióna eur. Intenzívne pracujeme aj na vyriešení situácie okolo zelených certifikátov pre naše veterné elektrárne v Rumunsku,“ uviedol predseda predstavenstva a generálneho riaditeľa spoločnosti Daniel Beneš.
ČEZ v reakcii na pretrvávajúcu krízu na trhu aktualizoval svoju stratégiu. „Radikálne sa mení vonkajšie prostredie. Už niekoľko mesiacov je zrejmé, že vízia jednotného trhu s energiou v Európe nebola naplnená. Menia sa technológie a aj ponuka. A v neposlednom rade sa menia potreby a preferencie zákazníkov,“ vysvetlil Beneš.
Stratégia skupiny je postavená na troch pilieroch. Patrič k najlepším v prevádzke tradičnej energetiky a zároveň zvyšovať podiel decentralizovanej výrobe, v ktorej postupne mizne rozdiel medzi výrobcom a spotrebiteľom. Druhý pilier je zmena v prístupe k zákazníkom, kde ČEZ počas tohto roku realizoval asi 30 prozákazníckych opatrení.
V rámci tretieho piliera sa chce ČEZ viac zamerať na stredoeurópsky región a ČR s cieľom udržať sa v top desiatke európskych energetík. „V našom regióne by sme radi našli akvizičné príležitosti, ktoré nám môžu pomôcť udržať prevádzkový zisk a tým aj stabilnú dividendu pre akcionárov. Vďaka tomu, že sme najmenej zadlženou veľkou energetickou firmou v Európe, máme pre tieto úvahy na rozdiel od konkurencie priestor,“ dodal Beneš.
TASR, energia.sk