ENERGIA: Rada PMÚ SR potvrdila pokutu 9,03 milióna eur uloženú Slovnaftu
Pokutu úrad uložil spoločnosti za zneužívanie dominantného postavenia formou diskriminácie pri veľkoobchodnom predaji benzínu na území SR v období od 1. januára 2006 do 31. decembra 2006 a pri veľkoobchodnom predaji nafty na území SR v období od 1. januára 2005 do 31. decembra 2006.
Slovnaft, a. s., je dlhodobo lídrom na trhoch veľkoobchodného predaja automobilových benzínov a motorovej nafty (PHM). Vzhľadom na svoje postavenie sa môže pri určovaní cenovej politiky správať nezávisle, pretože nie je pod dostatočným konkurenčným tlakom.
Spoločnosť v posudzovanom období zneužila svoje dominantné postavenie netransparentnou cenovou politikou, v rámci ktorej svojim odberateľom – predajcom PHM, obchodníkom s PHM, sieťam maloobchodných čerpacích staníc, ako aj konečným spotrebiteľom – účtovala odlišné zľavy, ktoré nevedela objektívne zdôvodniť.
„V rámci konania bolo preukázané, že spoločnosť Slovnaft mala dostatočné informácie o svojich odberateľoch a ich preferenciách, a preto vedela pre každého odberateľa stanoviť individuálnu cenu, ktorú bol ochotný zaplatiť. Vyššie ceny v porovnaní s tými, ktoré im prináležali podľa cenovej metodiky spoločnosti, poskytovala spoločnosť tým odberateľom, ktorí neboli dostatočne atraktívni pre konkurenciu a boli teda viac závislí od spoločnosti Slovnaft, a. s.,“ konštatoval PMÚ SR.
Správanie spoločnosti malo vykorisťovateľský charakter a viedlo k zníženiu spotrebiteľského prospechu. Rozdiel z objektívne nezdôvodnených vyšších cien niektorým odberateľom spoločnosť Slovnaft využila vo svoj prospech.
Rozhodnutie úradu nezasahuje do práva Slovnaftu, a. s., poskytnúť v rámci konkurenčného boja o zákazníka odberateľovi, o ktorého má záujem konkurencia, lepšiu cenu v záujme udržania si takéhoto zákazníka. Spoločnosť Slovnaft nie je sankcionovaná za poskytovanie lepších cien pre svojich odberateľov, ale za poskytovanie vyšších cien pre niektorých odberateľov v porovnaní s cenami, ktoré im podľa ňou nastaveného systému zliav mala poskytnúť. Slovnaft, a. s., teda samozrejme môže bojovať o svojich zákazníkov nižšími cenami, keďže tie sú prirodzeným dôsledkom konkurenčného boja v hospodárskej súťaži. Na druhej strane ako podnikateľ v dominantnom postavení musí vedieť objektívne odôvodniť, prečo pri porovnateľnom plnení poskytuje niektorým odberateľom vyššie ceny v porovnaní s ostatnými.
Copyright © TASR 2011