Energetický štítok pneumatík
Rýchly prehľad
Cieľová skupina | Majitelia automobilov a ľudia zvažujúci lúpu nových pneumatík. |
---|---|
Čo by ste mali vedieť | Zavádzanie energetických štítkov pre pneumatiky prichádza povinne do praxe 1. novembra 2012. Na energetických štítkoch nájdete informácie o:
|
Vo všeobecnosti je energetický štítok koncipovaný tak, aby poskytoval spotrebiteľom informácie o spotrebe elektrickej energie, energetickej triede a mnohých ďalších parametroch, ktoré zákazníkovi umožnia zistiť, akú má spotrebič energetickú účinnosť. Na základe týchto informácií si dokáže porovnať niekoľko spotrebičov naraz a potom sa môže rozhodnúť pre optimálny, ktorý má vyšší potenciál z dlhodobého hľadiska znižovania nákladov.
Energetický štítok pneumatík poskytuje informácie o aspektoch týkajúcich sa bezpečnosti a vplyvu pneumatiky na životné prostredie. Podobne ako energetický štítok spotrebičov aj štítok označujúci pneumatiky zjednoduší porovnávanie pneumatík z hľadiska priľnavosti na mokrom povrchu, úspory paliva a hluku.
Zdroj: European Commission, Tyre labelling
Dôvod zavedenia energetických štítkov na označovanie pneumatík
V Európskom parlamente sa 25. novembra 2009 podpísal dokument – Nariadenie (ES) č. 1222/2009 o energetickom označovaní pneumatík, ktoré prichádza do praxe povinne od 1. novembra 2012.
Účelom energetického štítku sú informácie pre spotrebiteľov o troch parametroch:
- ekologický parameter – spotreba paliva – tzn. či a ako je pneumatika úsporná. Efektivita spotreby paliva je vyjadrená v stupňoch od A po G, podobne ako súčasné štítky energetickej úspornosti na domácich spotrebičoch. Kategória A je najúspornejšia pneumatika a kategória G je najmenej úsporná pneumatika. Rozdiel medzi hodnotením A až G môže znamenať zníženie spotreby paliva až o 7,5 %. V reálnych podmienkach môžete výberom pnemuatiky s hodnotením A namiesto G ušetriť viac ako 6 litrov paliva na každých 1.000 km.
- bezpečnostný parameter – priľnavosť na mokrom povrchu. Priľnavosť na mokrom povrchu ako jeden z ukazovateľov poskytuje spotrebiteľom informácie o dôležitom bezpečnostnom aspekte, tzn. zlepšená priľnavosť znižuje brzdnú dráhu na mokrej vozovke. Priľnavosť v mokrých podmienkach sa hodnotí zaradením do kategórií A až F, kde označenie A znamená najlepšiu priľnavosť v mokrých podmienkach a F zas najhoršiu priľnavosť v mokrých podmienkach. V núdzových situáciách môže tento rozdiel predĺžiť brzdnú dráhu aj o niekoľko metrov. V prípade vozidla, ktoré použije všetky brzdy pri rýchlosti 80 km/h, je brzdná dráha pneumatík kategórie A až o 18 metrov kratšia, ako v prípade pneumatík kategórie F.
- komfortný parameter – vonkajšia hlučnosť – tzn. koľko vonkajšieho hluku vytvára pneumatika. Vonkajšia hlučnosť pneumatiky je vyjadrená v decibeloch jednou, dvoma, resp. tromi zvukovými vlnami. Jedna vlna označuje najlepší výkon, čo znamená, že hladina hlučnosti pneumatiky je najmenej 3 dB pod budúcim zákonným limitom. Tri čierne vlny znamenajú najhorší výkon, predstavujú hladinu hlučnosti medzi súčasným maximálnym limitom a novým, nižším limitom, ktorý bude zavedený nariadením č. 661 vstupujúcim do platnosti v rokoch 2012 a 2016.
Pneumatiky musia mať energetický štítok od novembra 2012
Najneskôr od novembra 2012 musia mať všetky vystavené pneumatiky u predajcov pneumatík, automobilov alebo v predvádzacích miestnostiach nálepku so štítkom. Štítok môže byť vo forme nálepky priamo na dezéne pneumatiky alebo predajca pneumatík obdrží tlačený štítok s každou danou šaržou identických pneumatík. U pneumatík vystavených pre verejnosť musí byť tento štítok viditeľný pre zákazníkov a umiestnený v tesnej blízkosti pneumatík v mieste predaja.
Pri nákupe pneumatík, ktoré nie sú vystavené, tzn. sú v skladoch alebo na zozname skladových zásob, musí spotrebiteľ vždy dostať informácie ešte pred kúpou pneumatiky. Informácie o všetkých troch parametroch musia byť uvedené na faktúre, alebo musia byť priložené k faktúre, napr. na samostatnom letáku.
Zavedenie povinnosti označovať všetky nové pneumatiky štítkami s uvedenými parametrami má priniesť spotrebiteľom základné informácie potrebné pri rozhodovaní o kúpe. Viaceré parametre navzájom súvisia, a preto integrovaný štítok poskytujte hodnotnejšie informácie ako štítok obsahujúci iba jeden aspekt.
Vzhľadom na to, že ide o nariadenie EÚ, ktoré je priamo platné a záväzné vo všetkých členských krajinách, zavedenie energetického štítku pre pneumatiky je povinné pre všetky krajiny Európskej únie.
(c) energia