Energetická chudoba – veľa rečí, minimálny pokrok
Úspech nemožno merať len výsledkami tých najúspešnejších, ale aj starostlivosťou o najslabších a najviac zraniteľných, uviedol dnes v Bruseli eurokomisár pre energetickú úniu Maroš Šefčovič počas podujatia zameraného na energetickú chudobu. Zdôraznil, že tento problém sa netýka len ekonomicky slabších krajín. Aj v Nemecku, ktoré poskytuje sociálne príspevky na energiu, bolo vlani dočasne od elektriny odpojených 350 tisíc domácností, pretože nedokázali zaplatiť svoje účty.
Nie je sa však čomu diviť – zatiaľ čo sa cena elektriny na burze pohybuje pod úrovňou 30 €/MWh, nemecká domácnosť platí viac než 300 €/MWh – najmä vďaka nastaveniu štedrých dotácií pre obnoviteľné zdroje.
Bez výhovoriek
Na úvod je podľa Šefčoviča dôležité dohodnúť sa na metodológii, niekoľkých základných definíciách a získať spoľahlivé a porovnateľné dáta. Zároveň dodal, že zber údajov je síce dôležitý, ale nemal by byť výhovorkou pre čakanie. „Mali by sme využiť príležitosti, ktoré máme, a konať,“ poznamenal.
Šefčovič poukázal na to, že 17 členských štátoch EÚ má vo svojej legislatíve ustanovenia o obmedzení odpojiť časť odberateľov, ktorí majú dlžoby voči dodávateľovi. Okrem toho je však treba, aby spotrebitelia dostávali jasné a zrozumiteľné faktúry a vyúčtovania, uľahčila sa zmena dodávateľa, zlepšila sa energetická efektívnosť obydlí. Tu je nutná kombinácia financovania z národných aj európskych zdrojov, či pomoc pri získavaní pôžičky, keďže ohrozené skupiny odberateľov pravdepodobne sami nemajú dostatok peňazí na nutné renovácie, zateplenie či kúpu drahých energeticky úsporných spotrebičov.
Slovensko
Zdá sa, že realizácia nutných politík a opatrení je zatiaľ neriešiteľná na európskej, kde sa musia zohľadňovať rozdiely medzi jednotlivými krajinami, ale aj slovenskej úrovni.
Dosiaľ jedinú všeobecnú avšak aspoň hmatateľnú a záväznú definíciu energetickej chudoby je možné nájsť v zákone o regulácii, podľa ktorého ide o stav, kedy priemerné mesačné výdavky domácnosti na spotrebu elektriny, plynu, tepla na vykurovanie a na prípravu teplej úžitkovej vody tvoria významný podiel na priemerných mesačných príjmoch domácnosti.
Vláda schválila návrh koncepcie na ochranu ohrozených odberateľov ešte v júni 2014. Následne vznikla pracovná skupina zo zástupcov ministerstiev aj regulačného úradu, ktorá mala nastolené námety previesť do praxe. Významnejší krok vpred sa zatiaľ nekoná.
Permanentná komunikácia
Minister hospodárstva Vazil Hudák minulú stredu po zasadnutí vlády uviedol, že pracovná skupina „pracuje permanentne“ a experti, ktorí v nej sú z radov ministerstiev hospodárstva aj práce a sociálnych vecí a tiež ÚRSO spolu komunikujú. Zasadnutie skupiny by sa malo uskutočniť ešte do volieb, v priebehu februára. „V súčasnosti vypracovávame schému a kritéria toho, ako hodnotiť energetickú chudobu, resp. ľudí, ktorí si z nejakého dôvodu nemôžu dovoliť platiť za energiu, a v nadväznosti na to, ako vypracovať sociálne dávky, ktoré by im pomohli,“ uviedol Hudák.
Jasnejšie je aspoň to, že sa má zvoliť cesta dávok. Zvažovalo sa totiž aj zavedenie sociálnych taríf pre energeticky chudobných odberateľov. Voči tomu sa však postavili predovšetkým dodávatelia energií, ktorí zdôrazňujú, že nejde o problém energetický, ale primárne sociálny.
Adresnosť a špecifikácia plánovaných sociálnych dávok sa však ukazuje ako tvrdý oriešok.
ÚRSO má koncepciu na ochranu odberateľov spĺňajúcich podmienky energetickej chudoby vláde predložiť na každé regulačné obdobie. To nové bude platiť od budúceho roka. V návrhu regulačnej politiky pre 2017 – 2021 regulátor uviedol, že súčasťou jeho práce bude napríklad vytvorenie podmienok pre uplatňovanie kreditných meracích systémov aj vytvorenie tarifnej štruktúry, ktorá umožní riadenie nákladov odberateľov vhodným správaním sa na strane spotreby.
© energia.sk