Energetická chudoba: aktualizuje sa koncepcia, chýbajú peniaze
Hoci sa téma energetickej chudoby na Slovensku spomína pomerne často a hlavne už dlhodobo, o pokroku pri jej riešení je možné hovoriť len s prižmúrenými oboma očami.
„Vedú sa o tom štylistické cvičenia už niekoľko rokov, ale nikam ďalej sme sa v podstate nepohli,“ skonštatoval Miroslav Obšivaný zo Slovenského zväzu výrobcov tepla na schôdzi komisie pre energetiku, ktorá prebehla na pôde parlamentu.
Už od marca tohto roka ÚRSO opakuje, že vypracovalo prvú pracovnú verziu návrhu zákona v paragrafovom znení. Vtedy však predseda ÚRSO tvrdil, že cieľ je, aby bol predmetný zákon právoplatným a účinným do konca roka 2016.
Zdá sa, že v tomto roku sa aspoň na regulačnom úrade opätovne stihli pozbierať staršie dáta z európskych krajín, vypracovať tzv. referenčné spotreby domácností a zodpovední predstavitelia z ÚRSO, ministerstiev hospodárstva, práce a financií si v rámci pracovnej skupiny vymenili niekoľko stanovísk.
Nie sú peniaze
„V spolupráci s ÚRSO-m sme urobili analýzu referenčnej spotreby pre jednotlivé domácnosti, či už žijú v bytových alebo rodinných domoch, a tiež podľa zdroja používaného na výrobu tepla,“ vysvetlil generálny riaditeľ sekcie energetiky na MH SR Ján Petrovič. Práve z nej by malo byť jasné, koľko by ktorá domácnosť potrebovala pre zabezpečenie svojich energetických potrieb.
„Podľa toho budeme chcieť navrhnúť systém adresných dávok pre energeticky chudobných,“ dodal Petrovič s tým, že dôležité je zapojenie rezortu práce a sociálnych vecí, keďže proces by mal prebiehať cez ich zavedené systémy.
Ako veľký problém sa tradične ukázali peniaze.
„Je treba zapojiť aj ministerstvo financií, lebo gro spočíva práve v tom, kde nájdeme peniaze na vyriešenie tejto problematiky. Ako vždy a všetko, je to o peniazoch,“ priznal predseda ÚRSO Jozef Holjenčík.
„Keď chceme niečo podporiť, musíme rokovať aj o tom, z akej strany a zdrojov by takáto podpora išla,“ potvrdil Petrovič.
Nová koncepcia
Keďže podľa zákona o regulácii ÚRSO musí pri začiatku každého regulačného obdobia predložiť vláde novelizáciu koncepcie energetickej chudoby, ktorú prvýkrát verejnosti predstavilo v júni 2014, na aktualizácii tohto dokumentu už pracuje. Z nej by malo byť jasnejšie, čo sa za 2,5 roka podarilo vlastne presadiť.
„Je to fenomén, ktorý trápi nielen Slovensko, ale celú EÚ,“ uviedol Holjenčík. „Takisto EÚ sa bráni vydaniu nejakých usmernení alebo inštrukcií, ako predovšetkým merať energetickú chudobu a ako ju riešiť, aby sa to nepovažovalo za štátnu pomoc a neodporovalo určitým pravidlám EÚ,“ podčiarkol.
Európska komisia si nechala vypracovať odbornú štúdiu o indikátoroch pri meraní energetickej chudoby, ktorá sa podrobnejšie venuje aj Slovensku. Viac informácií nájdete v našom staršom článku z mája tohto roka.
Hlavne dôstojne v očiach EÚ
Ján Petrovič uviedol, že riešenie problematiky by sa mohlo spojiť s iniciatívami o novej podobe zákona o energetike a zákona o tepelnej energetike, aby sa synergicky využili aj ich ustanovenia. Tieto dva zákony spolu so zákonom o podpore obnoviteľných zdrojov a kombinovanej výroby označil minister hospodárstva Peter Žiga za hlavné naplánované energetické legislatívne priority.
Podpora riešenia energetickej chudoby sa spomína aj v programovom vyhlásení novej vlády. „Vláda len začala napĺňať svoje programové vyhlásenie, ktoré je na štyri roky,“ pripomenul na schôdzi minister. Veľkú diskusiu o novej legislatíve ale možno očakávať najskôr v budúcom roku.
„Aj z titulu toho, že v súčasnosti sme predsedníckou krajinou v Rade EÚ, sme trošku obmedzení prácou pre vnútorný trh a kapacity ministerstva sa využívajú skôr na to, aby sme ho dôstojne zvládli,“ uviedol Žiga.
© energia.sk