Elektromobilov sa v Európe predalo o polovicu viac než vlani
Francúzska Národná asociácia pre rozvoj elektromobility (AVERE) zverejnila štatistiku nových zaregistrovaných vozidiel na elektrinu v európskych krajinách v období od januára do októbra 2015. Počas tohto obdobia pribudlo na starom kontinente viac než 76 000 nových elektromobilov. Číslo by sa malo ešte zvýšiť po zarátaní registrácií v ostatných mesiacoch roka.
Vývoj registrácií elektromobilov v Európe. Zdroj: AVERE
Prvenstvo si udržiava Nórsko, kde bolo zaregistrovaných až 22 388 nových áut. Rok predtým si Nóri zaevidovali „len“ 15 530 nových elektromobilov. Rozvoj alternatívneho pohonu je jedným z hlavných pilierov nórskej stratégie znížiť do roku 2030 emisie skleníkových plynov o 40 % oproti úrovni v roku 1990. Vláda podporuje rozširovanie elektromobility prostredníctvom daňových úľav, oslobodenia od mýtnych aj registračných poplatkov či povolenia jazdiť v pruhoch pre autobusy. Bez emisií jazdí aj nórska pošta s flotilou 900 elektromobilov.
Viac než 17 000 elektromobilov pribudlo tento rok aj vo Francúzsku.
Registrácia elektromobilov v Európe od januára do októbra medzi 2013 a 2015. Poradie krajín: Nórsko, Francúzsko, Nemecko, Spojené kráľovstvo, Holandsko, Švajčiarsko, Rakúsko, Dánsko, Taliansko, Švédsko, Belgicko, Španielsko, ďalšie. Zdroj: AVERE
Najobľúbenejšími modelmi elektrovozidiel s viac než 13 000 registrovanými kusmi boli Nissan Leaf a Renault ZOE. Ten sa predáva najmä na domácom francúzskom trhu. Nasledovali modely Tesla S, Volkswagen e-up a BMW i3.
Aj štatistiky Európskej asociácie výrobcov automobilov (ACEA) potvrdzujú zvyšujúci záujem o alternatívny pohon. V treťom kvartáli 2015 sa počet registrovaných alternatívnych vozidiel oproti rovnakému obdobiu 2014 zvýšil o 13,4 %. Najväčší nárast zaznamenali práve elektromobily a tiež hybridy. Naopak registrácie nových áut na zemný plyn klesol.
Nové registrácie vozidiel na alternatívny pohon v EÚ podľa typu motora. Zdroj: ACEA
Zatiaľ čo nórska vláda podporuje elektromobily postupne už od 90. rokov, slovenská vláda schválila stratégiu len v septembri tohto roka. Sústreďuje sa na nepriamu stimuláciu rozvoja elektromobility napríklad formou nižšej DPH pre elektromobily alebo zjednodušenia výstavby nabíjacej infraštruktúry.
© energia.sk