Elektrinu by mohli vyrábať chodníky i cesty
Foto: Wattway/Colas
Firma Colas, dcérska spoločnosť francúzskej stavebnej firmy Bouygues, vytvorila robustné solárne panely, ktoré sú schopné odolať hmotnosti nákladného auta s návesom. Tieto panely sa zabudujú do povrchu vozovky, píše agentúra Bloomberg.
Po takmer piatich rokoch výskumu a laboratórrnych testov firma začala stavať vonkajšiu testovaciu cestu a začiatkom roka 2018 plánuje komercializáciu technológie. „Chceli sme nájsť cestám druhý život,“ povedal projektový manažér firmy Colas Philippe Harelle. „Solárne farmy využívajú pôdu, ktorá by inak mohla slúžiť pre poľnohospodárske účely, a pritom máme k dispozícii cesty.“
Tým, že ceny solárnych panelov klesajú, sú panely stále častejšie integrované do každodenných materiálov. V októbri automobilka Tesla Motors predstavila investorom nový typ strechy (SolarCity), ktorý funguje ako solárne panely. Dizajnovo sú pritom tieto sklenené dlaždice takmer na nerozoznanie od klasickej strešnej pokrývky.
Viaceré firmy postavili svoj biznis model na začleňovaní fotovoltických článkov do fasád budov. Čisto energetické technológie sa tak stávajú „stavebným materiálom“, ktorý je súčasťou štruktúry budovy a nie je nutné ho montovať dodatočne v neskoršej fáze.
V USA či Nemecku už fungujú strechy s integrovanými transparentnými fotovoltickými panelmi, Príkladom je vlaková stanica Stillwell Avenue na Coney Islande v Brooklyne.
Testovanie začína v Normandii
Projekt francúzskej firmy nazývaný Wattway sa pripája k skupine podobných projektov firiem typu švédskej Scanie či americkej Solar Roadways, ktoré sa snažia integrovať panely do chodníkov.
Aby panely Wattway odolali vysokému tlaku na ceste, sú chránené vrstvami z niekoľkých typov plastov, ktoré vytvárajú priezračné a odolné puzdro. Solárny panel pod tým je podobný bežnému modelu, ako sú panely na strechách. Elektrické vedenie je vložené do cesty a zariadenie je pokryté protišmykovým povrchom vyrobeným z drveného skla.
Minulý mesiac začali Francúzi s výstavbou testovacej cesty s dĺžkou jedného kilometra v mestečku Tourouvre. Panely s plochou 2800 metro štvorcových by mali pri najvyššom výkone vyrobiť 280 kilowattov elektriny. Celá inštalácia by mala vyrobiť dosť energie pre verejné osvetlenie obce na rok.
Elektrina vyrobená z tohto úseku solárnej cesty pôjde priamo do siete. Elektrina z ďalšieho podobného plánovaného projektu sa má použiť pre dobíjanie elektrických áut. Iná cesta má zase poháňať malú továreň na výrobu vodíka.
Technické i finančné limity
Ďalšie dve cesty sa majú postaviť mimo Francúzska v Kanade a USA, plánuje sa tiež výstavba v Afrike, Japonsku a v ďalších krajinách EÚ. „Musíme otestovať všetky druhy rôznych premávok a klimatických podmienok,“ uviedol Harelle. „Chcem nájsť jej limity. Myslíme si, že možno nebude schopná odolať snežnému pluhu.“
V súčasnosti náklady na výstavbu umožňujú len ukážkový projekt. Meter štvorcový solárnej cesty v súčasnosti stojí 2000 až 2500 eur. To zahŕňa náklady na monitorovanie, zhromažďovanie dát a inštaláciu. Firma však očakáva, že okolo roku 2020 môže byť cena solárnej cesty porovnateľná s tradičnými solárnymi farmami.
„Sme svedkami toho, že sa solárne panely začleňujú do množstva vecí, od okien v budovách po strechy automobilov, čo umožnil pokles cien panelov,“ uviedol analytik Bloomberg New Energy Finance Pietro Radoia. „Pokiaľ ale ide o cesty, nemyslím si, že to naozaj prerazí, kým nebude niekedy v budúcnosti nedostatok pozemkov.“
(c) ČTK, energia.sk