EK s národnými úradmi tlačia na VW, aby odškodnil aj európskych klientov
Americká Agentúra na ochranu životného prostredia (EPA) vlani v septembri obvinila VW, že do takmer 600.000 dieselových vozidiel v USA nainštaloval softvér, ktorý počas testov umožňoval zamaskovať skutočné hodnoty oxidov dusíka. VW neskôr priznal, že vo svete jazdí približne 11 miliónov áut s takýmto softvérom.
VW sa zaviazal, že v USA zaplatí majiteľom 475.000 áut so zlým softvérom kompenzácie vo výške 15,3 miliardy USD (13,89 miliardy eur). Ale odmieta výzvy na doškodenie zhruba 8,5 milióna majiteľov takýchto áut v Európe, v ktorej platia iné pravidlá, čo znižuje vyhliadky poškodených na kompenzácie.
VW namiesto toho v Európe zvoláva autá do servisov na technické úpravy, aby spĺňali emisné normy.
Automobilka tvrdí, že po odstránení zlého softvéru sa hodnota dotknutých dieselových áut v Európe nezníži. Ale väčšina jej amerických klientov dostane k oprave aj finančnú hotovosť v rozmedzí 5100 až 10.000 USD v závislosti od hodnoty vozidla pred vypuknutím škandálu.
Eurokomisárka poslala minulý týždeň národným úradom na ochranu spotrebiteľov v celej EÚ e-mail, aby získala informácie o problémoch, s ktorými zápasia a zistila, ako by mohli koordinovať svoje úsilie. Uviedol to dnes jej hovorca Christian Wigand a dodal, že zástupcovia úradov sa zídu v septembri v Bruseli na pozvanie komisie, aby prerokovali svoje možnosti.
Napriek výzvam komisárky a ďalších predstaviteľov EÚ, ktorí žiadajú automobilku, aby nediskriminovala európskych spotrebiteľov, zodpovednosť za politiku pokút a ich vymáhanie leží na pleciach národných úradov.
Spotrebiteľské skupiny a právnici v Európe nemajú totiž dostatok nástrojov, ktoré by im umožnili súdiť sa s VW a získať rovnaké kompenzácie ako americkí spotrebitelia. Spotrebiteľské skupiny v Belgicku, Španielsku a Taliansku už zorganizovali hromadnú akciu v mene dotknutých spotrebiteľov, o postupe úradov z ďalších štátov EÚ však nie je nič známe.
(1 EUR = 1,1014 USD)
Copyright © TASR 2016