Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
5. augusta 2014 Efektívnosť v energetike od Energia.skTASR

OMV pokladá vodík za pohonnú látku budúcnosti

V roku 2011 sa v nej odohral ideový zápas o budúcu orientáciu koncernu, či sa má orientovať na zemný plyn alebo vodík. V ňom sa rozhodlo, povedal dnes na tlačovej konferencii vo Viedni šéf spoločnosti Gerhard Roiss, že OMV sa bude venovať využitiu vodíka.

„Dnes vyrábame vo Schwechate ročne takmer 100.000 ton vodíka,“ povedal vedúci úseku vedy a inovácií v OMV Walter Böhme. Toľko vodíka by stačilo v Rakúsku 850.000 autám, ktoré by ročne najazdili po 13.000 km.

Vodík sa vo Schwechate získava zo zemného plynu, ale jeho zdrojom môže byť aj biomasa a dá sa produkovať aj za pomoci elektriny.

Böhme dodal, že auto potrebuje na 100 km jeden kilogram vodíka a v budúcnosti jeho spotreba ešte klesne. Za tri minúty sa dajú do auta natankovať tri až päť kilogramov vodíka.

Vodík fascinuje stupňom svojej účinnosti. Kým spaľovací motor dosahuje účinnosť len 20-30 %, účinnosť vodíka ako paliva je už teraz 60-% a niektorí výrobcovia hovoria už o jeho 70-% účinnosti. To znamená, že samotné získavanie vodíka zo zemného plynu by viedlo k zníženiu emisií kysličníka uhličitého o polovicu.

OMV realizuje s partnermi viaceré výskumné úlohy v oblasti využitia vodíka v energetike, ale aj v doprave. V roku 2015 začnú ako prvé automobilky Honda a Toyota vyrábať vozidlá s motorom vhodným na spaľovanie vodíka. O niekoľko rokov neskôr sa k nim pridajú juhokórejský Hyundai a nemecký Daimler.

Masová výroba áut so spaľovacími komorami pre vodíkový pohon sa začne až o 10 až 20 rokov.

Copyright © TASR 2014

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.