E. Burmistrová: Vsádzanie na tankovanie – znižovanie emisií z lodnej dopravy
Prognózy predpovedajú nárast svetových emisií v prípade, že sa včas nepodniknú správne kroky, predovšetkým v oblasti cestného, leteckého a lodného transportu. Emisie zo samotnej lodnej prepravy sú zodpovedné za 2,5 % z celkových svetových emisií skleníkových plynov, čo v súčasnosti predstavuje až 1000 miliónov ton CO2 ročne s rizikovým potenciálom rastu do roku 2050. Toto nie je v súlade s redukčnými cieľmi Európskej únie.
Z priemyselného uhlu pohľadu je evidentné, že viaceré sektory ekonomiky budú musieť upraviť svoj zaužívaný model fungovania, aby zaviedli viac nízkouhlíkové a emisno-redukčné riešenia do svojich podnikateľských rozhodnutí. Aj keď energetický prechod na nízkouhlíkovú ekonomiku je vo všeobecnosti asociovaný so zvýšenými nákladmi, existujú aj iné spôsoby ako dosiahnuť tieto ciele udržateľne, efektívne a cenovo prístupne. Pre nás v Gazprome Export sa táto cesta začína využívaním zemného plynu v preprave.
Z dnes dostupného energetického balíčka je práve zemný plyn v privilegovanej pozícii napomôcť tomuto sektoru uchopiť viac uhlíkovo uvedomelý prístup a podniknúť opatrenia na redukciu emisií. Stlačený zemný plyn je už široko využívaný v preprave v Ázii, Amerike a Európe predovšetkým na prepravu osôb a vozidiel s malým výkonom. Skvapalnený zemný plyn (LNG) je efektívna a konkurencieschopná technológia pre transport s vysokým výkonom.
LNG je taktiež najsľubnejším riešením na podchytenie lodných emisií a to predovšetkým pre majiteľov lodí čeliacich stále striktnejším emisným pravidlám. Využívanie LNG by mohlo o 20 % znížiť emisie skleníkových plynov v porovnaní s ropou a výrazne redukovať iné znečisťujúce látky. Nezabúdajme pritom na ceny palív, ktoré sú výrazne nižšie v prípade LNG ako v prípade námornej nafty.
Dnes sú svetoví dodávatelia, akým je aj Gazprom Export, v pozícii, že musia ponúknuť prístup k LNG prostredníctvom finančne efektívnej infraštruktúry v podobe tankerov v prístavoch, nákladných lodí a člnov, ako aj čerpacích staníc dostupných v prístavoch. Existuje silný komerčný a environmentálny základ na rozšírenie kapacít uskladnenia LNG v európskych prístavoch.
Je dôležité, aby táto nová technológia získala takú podporu, akú si zaslúži – od zákonodarcov, hráčov na trhu a aj občanov, ktorým záleží na stave európskych morí a globálnej klímy. Baltické a Severné moria a taktiež prieliv La Manche sú teraz názornými príkladmi implementácie najambicióznejších lodných emisných pravidiel IMO. Nesporne, ďalšie časti sveta budú v tomto trende nasledovať.
V spoločnosti Gazprom Export sme v poslednej dekáde vynaložili veľa úsilia na preukázanie potenciálu zemného plynu v preprave. Prostredníctvom našej každoročnej Blue Corridor Rally sme na zemný plyn bezpečne a spoľahlivo precestovali tisícky kilometrov naprieč Európou, aby sme mohli zdieľať naše skúsenosti a expertízy z tejto oblasti. Tento rok povedie trasa pretekov v okolí Baltického mora a zameriava sa na uskladňovanie LNG námornými plavidlami.
Európa dokáže dosiahnuť svoje klimatické a biznis ciele, ak vytvoríme tie správne trhové stimuly a budeme mať odvahu investovať do technológii, ktoré môžu zmeniť spôsob nášho života a podnikania v budúcnosti. Pevne verím, že práve zemný plyn dokáže byť vhodnou alternatívou na tejto ceste premenou.