Drony používa ČEPS na odhaľovanie chýb na linkách vysokého napätia
Kamera umiestnená na stroji odhalí rôzne poškodenia oceľových konštrukcií, rozpletenie lanového vodiča, znečistenie alebo iné nedostatky izolátorov. Ovládať ho musia vždy dvaja ľudia, pilot a operátor obsluhujúci kameru. Kontrolu jedného stožiara zvládnu do 10 minút. Lezcom to trvalo v minulosti oveľa dlhšie. To však neznamená, že lezcov pri overovaní stavu prenosovej sústavy už nebudú potrebovať. „Ak sa robí plošná lezecká kontrola, tak sa poklepe kladivkom na diagonály, kontrolujú sa skrutky, či sú ešte dobre zatiahnuté. Tam, kde je mechanická povaha práce, tak dron nemôže lezeckú kontrolu nahradiť“, objasnil Sedláček.
Piloti dronov museli zložiť praktické i písomné testy. „Lietať s dronmi sme sa učili rok. Museli sme urobiť praktickú skúšku pred Úradom pre civilné letectvo,“ povedal pilot Jakub Novák.
Jeden dron podľa Sedláčka stojí približne ako bežné auto. Stroje, ktoré ČEPS využíva, prešli špeciálnou úpravou. Musia totiž fungovať aj v elektromagnetickom poli.
Copyright © TASR 2015