Dotácie na elektroautá nie sú pre Slovákov lákadlom
Od novembra 2016 sú realitou dotácie na nákup elektrických áut. Doteraz využilo podporu 201 subjektov. Z nich 135 požiadalo o príspevok 5000 eur na nákup vozidla s čisto elektrickým pohonom, ďalších 66 sa rozhodlo pre bonus 3000 eur určený pre plug-in hybridy s doplnkovým spaľovacím motorom.
Dotačný program s rozpočtom 5,2 miliónov eur potrvá do konca roka 2017. Vyčlenené financie pritom nepochádzajú zo štátneho rozpočtu, ale vyzbierali sa v dnes už zaniknutom Recyklačnom fonde. Sumou 200 000 eur doň prispel aj Zväz automobilového priemyslu SR (ZAP), ktorý je správcom programu.
Zoznam zakúpených vozidiel ZAP priebežne zverejňuje na svojom webe.
Viceprezident ZAP Pavol Prepiak otvorene priznal, že projekt mierne zaostáva za očakávaniami. „Čakal som, že v tomto období budeme na vyššom čísle.“ No na detailnú analýzu je podľa neho skoro. Nezáujem čiastočne pripisuje tomu, že v povedomí Slovákov znamená vlastniť elektrické auto stále veľký luxus.
K priebežnému stavu podľa neho mohli nepriamo prispieť aj ostatné faktory. Od februára 2017 platia nové registračné poplatky pre autá, ktoré v praxi zvýhodňujú dovoz starých vozidiel. V zásade tak platí, že čím staršie vozidlo, tým nižší registračný poplatok. Takéto riešenie považuje za nerozumné.
Z vyčleneného dotačného balíka sa po 6 mesiacoch vyčerpala sotva pätina. Ak by predaj pokračoval súčasným tempom, rozpočet sa nemusí stihnúť vyčerpať. Momentálne prebiehajú diskusie, ktoré sa zaoberajú rôznymi scenármi. Ako zdôraznil Prepiak, podarilo sa vytvoriť funkčný mechanizmus podpory a bola by škoda, ak by sa nezachovala jeho kontinuita. „Pre mňa osobne by bola prehra, keby Slovensko po roku zrušilo túto aktivitu,“ povedal.
Kto má nárok na podporu?
Oprávnenými žiadateľmi sú okrem fyzických osôb aj podnikatelia, či mestá a obce. Podpora sa vzťahuje na osobné motorové vozidlá (kategória M1) a malé nákladné autá s hmotnosťou do 3,5 tony (kategória N1). Podmienkou je kúpa auta cez autorizovanú sieť predajcov a jeho registrácia na Slovensku,
Záujemcovia nedostanú dotáciu naraz, ale v priebehu dvoch rokov. Takýmto postupom chce ZAP zabrániť tomu, aby nebolo auto vyvezené do zahraničia. Prepiak pripúšťa, že v prípade niektorých záujemcov – najmä z radov štátu a municipalít, spôsobuje postupné vyplácanie problém z pohľadu cash flowu. Nevylučuje doladenie podmienok, aby sa vyšlo v ústrety všetkým žiadateľom.
Predaj elektromobilov na Slovensku sa stále počíta na desiatky a je zlomkom ročného predaja áut. Vlani sa podľa údajov ZAP na Slovensku registrovalo viac než 100-tisíc vozidiel, z ktorých 169 patrilo do kategórie elektromobilov.
© energia.sk