V bratislavskej MHD by malo jazdiť 18 elektrobusov
Dopravný podnik Bratislava vyhlásil verejné obstarávanie na dodávku 18 autobusov na elektrický pohon. Záujemcovia môžu predkladať ponuky do 4. augusta 2017. Predpokladaná hodnota zákazky sa odhaduje na 11,3 milióna eur bez DPH. Na nákup má prispieť Európsky fond regionálneho rozvoja. Na akých linkách by mohli byť nasadené nie je známe.
Zákazka sa týka 2 nízkopodlažných autobusov na elektrinu, ktorých dĺžka nepresiahne 9 metrov, s kapacitou do 40 cestujúcich a 18 autobusov s dĺžkou maximálne 12,2 metrov a kapacitou minimálne 80 ľudí. Jej súčasťou sú okrem vozidiel samotných taktiež riadiace, kamerové, informačné a tarifné systémy.
Bratislavský dopravný podnik v podmienkach vyžaduje, aby elektrobusy boli schopné na jedno nabitie odjazdiť aspoň 160 kilometrov v bežnej mestskej premávke. Vybavené majú byť nabíjaním striedavým aj „rýchlejším“ jednosmerným prúdom. Kapacita batérie musí byť minimálne 165 kWh so životnosťou 2000 nabíjacích cyklov. Víťaz verejného obstarávania je taktiež povinný v prípade potreby vybudovať jednu rýchlo nabíjaciu stanicu.
Bratislavská MHD s pohonom na elektrinu už experimentovala. Naposledy vlani na jeseň si dopravný podnik na jeden mesiac vyskúšal elektrobus SOR EBN 11 s dojazdom 150 kilometrov na jedno nabitie a elektromotorom s výkonom 120 kW. Podobné testovanie prebehlo v rokoch 2011 a 2014. Vedenie DPB nákup vždy podmieňovalo spolufinancovaním zo štrukturálnych fondov EÚ.
CNG sa vytráca, náhradou bude nafta
Správa o verejnom obstarávaní prichádza krátko potom, čo Dopravný podnik Bratislava podpísal zmluvy na dodávku 90 nových autobusov. Dodávateľom bude výrobca SOR Libchavy, ktorý patrí do sféry vplyvu českého podnikateľa Daniela Křetínského. Hodnota zákaziek má dosiahnuť 24 miliónov eur.
Všetky nové autobusy budú vybavené pohonom na diesel. Bratislava sa tak rozhodla nepokračovať v rozvoji autobusov na stlačený zemný plyn (CNG), ktoré ešte na prelome tisícročí považovala za svoju budúcnosť. Dnes je vo vozovom parku 84 autobusov na CNG. Postupne sú vyraďované z prevádzky, momentálne je „na odstrel“ 33 autobusov na plyn starších ako 20 rokov.
Najväčší dodávateľ plynu u nás sa však snaží zemný plyn v doprave udržať pri živote. V apríli tohto roka zapožičala spoločnosť SPP Bratislave nový autobus na CNG, ktorý môže podnik testovať počas jedného roka.
© energia.sk