Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Energie splátkové kalendáre pomoc financie
Foto: ilustračné, GettyImages
31. mája 2024 Ostatné od Energia.skSITA

Domácnosti sa môžu s nesprávnym vyúčtovaním za byt obrátiť na SOI aj na ÚRSO

Do konca mája musia všetky domácnosti dostať od svojich správcov bytov vyúčtovanie za byt. V ňom sa okrem iného dozvedia, aké mali náklady v minulom roku za dodávku tepla a teplej vody.

Podstatným údajom vo vyúčtovaniach je, či má majiteľ bytu alebo nebytového priestoru preplatok alebo nedoplatok. Ak je domácnosť s vyúčtovaním nespokojná, má viacero možnosti na koho sa obrátiť.

Správu o svojej činnosti

Správca je podľa zákona povinný najneskôr do 31. mája nasledujúceho roka predložiť vlastníkom bytov a nebytových priestorov v dome správu o svojej činnosti za predchádzajúci rok týkajúcej sa domu, najmä o finančnom hospodárení domu, o stave spoločných častí domu a spoločných zariadení domu, ako aj o iných významných skutočnostiach, ktoré súvisia so správou domu.

Zároveň je povinný vykonať vyúčtovanie použitia fondu prevádzky, údržby a opráv, úhrad za plnenia rozúčtované na jednotlivé byty a nebytové priestory v dome.

Kontrolu dodržiavania povinností správcov vykonáva Slovenská obchodná inšpekcia (SOI). Tá je okrem iného oprávnená vykonať kontrolu správnosti vyúčtovania nákladov spojených s užívaním bytu v prípade rozúčtovania studenej vody, nákladov na výťahy, elektrinu spoločných priestorov, upratovania, odvozu smetí, kontroly správnosti vyúčtovania tepla na vykurovanie a tepla na prípravu teplej vody a podobne. Kontrolu SOI však vykoná až po uplatnení reklamácie.

Uplatnenie reklamácie

Vlastník, ktorý nesúhlasí s doručeným vyúčtovaním, si môže u správcu bytového domu písomnou formou uplatniť reklamáciu voči doručenému vyúčtovaniu. V reklamácii je potrebné konkretizovať položku z vyúčtovania s ktorou nesúhlasí, vrátane uvedenia dôvodov,“ uviedla pre agentúru SITA Slovenská obchodná inšpekcia.

Pomôcť s vyúčtovaním za byt vie aj Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO). Ten taktiež radí v prípade, že sa domácnosti vyúčtovanie nepozdáva, najprv podať svojmu správcovi reklamáciu. „Ak nie sú spokojní s výsledkom reklamácie, môžu sa obrátiť s podnetom na ÚRSO, alebo na Slovenskú obchodnú inšpekciu, prípadne priamo na súd. Úrad rieši príslušné podnety, ktoré od odberateľov dostane, v rámci svojej agendy ochrany práv spotrebiteľa,“ konštatoval hovorca ÚRSO Radoslav Igaz.

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.