Dodávatelia by mali byť viac nápomocní svojim odberateľom, vyzýva regulačný úrad
Dodávatelia energií by mali zintenzívniť úsilie pri informovaní svojich odberateľov. Vyzýva na to Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO). „Dôrazne vyzývame regulované subjekty, aby zintenzívnili svoje úsilie pri informovaní svojich zákazníkov o súčasnej kríze, o ich spotrebe energií a možnostiach šetrenia, o dostupných podporných mechanizmoch a aby navrhovali vhodné riešenia v konkrétnych prípadoch,“ uviedol hovorca ÚRSO Radoslav Igaz.
Úrad tiež odporúča dodávateľom energií prehodnotiť a použiť solidárne opatrenia napríklad pri preddavkových platbách, odkladoch vyúčtovania pomocou platobných kalendárov, týkajúcich sa najmä odberateľov, ktorí boli neúmerne postihnutí vysokými cenami energie. „A najmä tých, ktorí sú prvýkrát zadlžení svojmu dodávateľovi a tiež napríklad, aby dodávatelia odpúšťali sankcie pri nedodržaní spotrebovaného zmluvného množstva plynu,“ dodal Igaz.
Mimoriadna situácia
„Na základe našich analýz máme obavy, že napriek pomerne veľkému rozsahu pomoci, je pravdepodobné, že niektorí odberatelia alebo skupiny odberateľov, môžu čeliť situáciám, keď nebudú schopní platiť svoje účty za energie. Takéto situácie môžu nastať napríklad, keď bude odberateľ dočasne neschopný včas zaplatiť za dodané energie,“ podotkol predseda ÚRSO Andrej Juris.
Podľa regulačného úradu je pravdepodobné, že niektoré skupiny domácností, podnikateľov ako aj verejných a neziskových organizácií sa ocitnú v núdzi a nebudú schopné, dočasne alebo trvalo, platiť svoje účty za energiu.
„Mimoriadna situácia si vyžaduje spoločné úsilie založené na spoločných zásadách s cieľom zvýšiť ochranu všetkých odberateľov v núdzi. Preto úrad vyzýva regulované subjekty, aby podporili odberateľov v núdzi zavedením doplňujúcich opatrení k existujúcim zákonným ustanoveniam,“ konštatoval Juris.
Hľadanie riešenia
V prípade platných zmlúv, ktoré sú pre odberateľov veľmi nepriaznivé, úrad vyzýva dodávateľov byť nápomocní a hľadať riešenia v rámci ich možností a kompetencií na prípadnú úpravu ceny, respektíve viazanosti tak, aby boli akceptovateľné oboma zmluvnými stranami.
„Jednou z foriem by mohlo byť aj poskytnutie jasnej informácie každému odberateľovi, ktorý sa ocitne v núdzi a ktorá mu pomôže lepšie pochopiť situáciu, prípadne navrhnúť komplexný prehľad riešení, ktoré konkrétny odberateľ môže využiť,“ uvádza Juris.
Ďalšie informácie o platných cenách energie, o štátnej pomoci, o vykazovaní spotreby, prípadne poradenstvo o tom, ako optimalizovať spotrebu energie, by sa mohli odberateľom podľa jeho slov poskytovať prostredníctvom rôznych komunikačných kanálov nad rámec konečného vyúčtovania.