Do systému regulácie energetiky majú čo povedať aj zamestnávatelia
Na dnešnej tlačovej konferencii firmy pripomenuli svoju iniciatívu Rule of Law, vďaka ktorej sa už údajne podarilo niektoré parciálne problémy vyriešiť alebo aspoň posunúť. Téma drahých cien energií pre priemysel, vysokých sieťových poplatkov a neprehľadnosť regulácie v slovenskej energetike sú však stále len v rovine rečí.
Viceprezidentka Americkej obchodnej komory (AmCham) Michaela Benedigová pritom podčiarkla, že energetika je „základnou kotvou hospodárskej politiky štátu“.
Podľa Miroslava Kiraľvargu, prezidenta Republikovej únie zamestnávateľov (RÚZ) a top manažéra U.S. Steelu Košice, sú vysoké ceny elektriny „realita, ktorú žijeme niekoľko rokov“. Pripomenul štúdiu, ktorú RÚZ pred viac ako dvoma rokmi vydalo spolu so spoločnosťou energy analytics a v ktorej upozornili na likvidačnú výšku sieťových poplatkov.
Opakovane na to poukazuje aj Európska komisia, ktorá tiež kritizuje nepredvídateľnosť, komplikovanosť, neodbornosť a politické zasahovanie do slovenskej regulácie. Po otvorenejšej diskusii volajú aj dodávatelia energií, ktorí sú v priamom obchodnom vzťahu so spotrebiteľmi a posledné udalosti sa ich priamo týkali.
Zaváži snáď hlas priemyslu?
Taktiež zamestnávateľské a obchodné združenia dnes požiadali vládu o „vytvorenie transparentného, konzistentného, stabilného a objektívneho regulačného rámca pre energetický sektor s cieľom obnoviť dôveru všetkých jeho účastníkov“.
Regulačná politika musí podľa nich rešpektovať princíp rovnosti stakeholderov a zásadu prevencie pre nepredvídateľnými, nadmernými a častými právnymi zmenami, ktoré destabilizujú prostredie. Čerstvo vydané cenové vyhlášky v elektroenergetike aj vodárenstve majú retroaktívny účinok a taktiež súvisiace cenové rozhodnutia platia spätne.
„V čase diskusie o novom smerovaní ÚRSO sa preto obraciame na vládu SR s výzvou zasadiť sa o posilnenie nezávislosti, transparentnosti a systémového prístupu k regulácii energetického trhu v SR a o neodkladné prijatie konkrétnych a objektívne merateľných opatrení smerujúcich jednak k vytvoreniu nového regulačného rámca, k zavedeniu integrovaného dialógu s odbornou a podnikateľskou verejnosťou, ako aj k inštitucionálnej rekonštrukcii ÚRSO, ako skutočne nezávislého národného regulačného orgánu,“ uviedol prezident Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení (AZZZ) SR Tomáš Malatinský a bývalý minister hospodárstva.
Regulačný rámec podľa neho musí rešpektovať zásady správnej regulačnej praxe, aby sa predišlo nepredvídateľným, častým alebo ad-hoc právnym úpravám a zmenám. Integrovaný dialóg s odbornou a podnikateľskou verejnosťou by mal byť inštitucionalizovaný, vecný a transparentný a s účasťou všetkých strán, bez ohľadu na priemyselné odvetvie alebo geografickú lokalitu prevádzky.
Ako príklad uviedol Malatinský susedné Česko, kde energeticky náročný priemysel diskutuje s regulátorom (ERÚ) o dopadoch jeho rozhodnutí na podmienky podnikania a konkurencieschopnosť ťažkého priemyslu.
Hľadajú sa analýzy
Zástupkyňa AmChamu dodala, že treba dbať na vykonávanie dopadových štúdií a zverejňovanie dát a metodík, ktoré sú základom dôvery. Politiky by sa mali robiť na základe dôkazov, tzv. evidence-based policy. Analýzy na podnikateľské prostredie sa podľa zamestnávateľov musia robiť pri každej zmene legislatívy, vrátane poslaneckých návrhov. Napokon, tento prístup je deklarovaný aj v programovom vyhlásení vlády.
Dostatočné analytické kapacity pritom chýbajú na všetkých rozhodovacích úrovniach vrátane ministerstva hospodárstva, regulačného úradu či dokonca prevádzkovateľa prenosovej sústavy (SEPS), poznamenal Malatinský.
K spoločnému stanovisku sa pripojili AmCham, RÚZ, AZZZ, Francúzsko-slovenská obchodná komora, Holandská obchodná komora v SR, Švédska obchodná komora na Slovensku, Slovensko-rakúska obchodná komora, Podnikateľská aliancia Slovenska (PAS) a Slovenská obchodná a priemyselná komora (SOPK).
© energia.sk