Čo vyčítate z energetického štítku pneumatík?
Rýchly prehľad
Cieľová skupina | Majitelia automobilov a ľudia zvažujúci lúpu nových pneumatík. |
---|---|
Čo by ste mali vedieť | Zavádzanie energetických štítkov pre pneumatiky prichádza povinne do praxe 1. novembra 2012. Na energetických štítkoch nájdete informácie o:
|
O schválení povinnosti označovanie pneumatík energetickými štítkami sme informovali v článku Energetický štítok pneumatík. Ako hlavné dôvody, ktoré predchádzali zavedeniu sa uvádza:
- zníženie energetickej náročnosti pneumatík,
- zníženie produkovaného hluku pneumatík,
- jednoduchšie porovnanie pneumatík.
Najdôležitejšími zákonmi v oblasti energetických štítkov na pneumatikách je:
- Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) číslo 661/2009, ktoré hovorí o vlastnostiach vozidiel vo všeobecnosti. V kap. II, čl. 8 sú klasifikované pneumatiky do kategórií C1, C2, C3 a v Prílohe II je definovaná hlučnosť a priľnavosť pneumatiky na mokrom povrchu.
- Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) číslo 1222/2009 sa zaoberá spotrebou paliva, tzn. palivovou úspornosťou pneumatiky.
Kategórie pneumatík
Klasifikácia pneumatík | Typ vozidla |
---|---|
pneumatiky triedy C1 | určené najmä pre vozidlá kategórií M 1 , N 1 , O 1 a O 2 |
pneumatiky triedy C2 | pneumatiky určené najmä pre vozidlá kategórií M 2 , M 3 , N, O 3 a O 4 s indexom nosnosti pre jednoduché koleso ≤ 121 a so symbolom rýchlostnej kategórie ≥ „N“ |
pneumatiky triedy C3 | Pneumatiky určené najmä pre vozidlá kategórií M 2 , M 3 , N, O 3 a O 4 s jedným z týchto indexov nosnosti:
|
* „vozidlo kategórie I M 2 alebo M 3 “ je vozidlo kategórie M 2 alebo M 3 s kapacitou presahujúcou 22 cestujúcich okrem vodiča, konštruované s plochami pre stojacich cestujúcich, tak aby boli možné časté pohyby cestujúcich
** „vozidlo kategórie I M 2 alebo M 3 “ je vozidlo kategórie M 2 alebo M 3 s kapacitou presahujúcou 22 cestujúcich okrem vodiča, konštruované s plochami pre stojacich cestujúcich, tak aby boli možné časté pohyby cestujúcich
Parametre na energetickom štítku pre pneumatiky
Spotreba paliva, resp. palivová úspornosť
Ide o ekologický parameter, ktorý vyjadruje či a ako je pneumatika úsporná. Efektivita spotreby paliva je vyjadrená v stupňoch od A po G, podobne ako súčasné štítky energetickej úspornosti na domácich spotrebičoch. Kategória A je najúspornejšia pneumatika a kategória G je najmenej úsporná pneumatika. Rozdiel medzi hodnotením A až G môže znamenať zníženie spotreby paliva až o 7,5 %. V reálnych podmienkach môžete výberom pneumatiky s hodnotením A namiesto G ušetriť viac ako 6 litrov paliva na každých 1.000 km.
Trieda palivovej úspornosti sa musí určiť na základe koeficientu valivého odporu (RRC) podľa škály tried od A po G stanovenej nižšie a merať v súlade s nariadením EHK OSN č. 117 a jeho následnými zmenami a doplneniami.
Trieda energetickej účinnosti | Pneumatiky C1 (RRC v kg/t) | Pneumatiky C2 (RRC v kg/t) | Pneumatiky C3 (RRC v kg/t) |
---|---|---|---|
A | RRC ≤ 6,5 | RRC ≤ 5,5 | RRC ≤ 4,0 |
B | 6,6 ≤ RRC ≤ 7,7 | 5,6 ≤ RRC ≤ 6,7 | 4,1 ≤ RRC ≤ 5,0 |
C | 7,8 ≤ RRC ≤ 9,0 | 6,8 ≤ RRC ≤ 8,0 | 5,1 ≤ RRC ≤ 6,0 |
D | x | x | 6,1 ≤ RRC ≤ 7,0 |
E | 9,1 ≤ RRC ≤ 10,5 | 8,1 ≤ RRC ≤ 9,2 | 7,1 ≤ RRC ≤ 8,0 |
F | 10,6 ≤ RRC ≤ 12,0 | 9,3 ≤ RRC ≤ 10,5 | RRC ≥ 8,1 |
G | RRC ≥ 12,1 | RRC ≥ 10,6 | x |
Zdroj: European Commission, Tyre labelling
Priľnavosť na mokrom povrchu
Priľnavosť na mokrom povrchu ako jeden z ukazovateľov poskytuje spotrebiteľom informácie o dôležitom bezpečnostnom aspekte, tzn. zlepšená priľnavosť znižuje brzdnú dráhu na mokrej vozovke. Priľnavosť v mokrých podmienkach sa hodnotí zaradením do kategórií A až F, kde označenie A znamená najlepšiu priľnavosť v mokrých podmienkach a F zas najhoršiu priľnavosť v mokrých podmienkach. V núdzových situáciách môže tento rozdiel predĺžiť brzdnú dráhu aj o niekoľko metrov. V prípade vozidla, ktoré použije všetky brzdy pri rýchlosti 80 km/h, je brzdná dráha pneumatík kategórie A až o 18 metrov kratšia, ako v prípade pneumatík kategórie F.
Trieda priľnavosti za mokra | Koeficient priľnavosti za mokra (G) |
---|---|
A | 1,55 ≤ G |
B | 1,40 ≤ G ≤ 1,54 |
C | 1,25 ≤ G ≤ 1,39 |
D | x |
E | 1,10 ≤ G ≤ 1,24 |
F | G ≤ 1,09 |
G | x |
Pneumatiky triedy C1 musia spĺňať tieto požiadavky:
Kategória použitia | Index priľnavosti na mokrom povrchu (G) |
---|---|
pneumatika pre jazdu na snehu s rýchlostným symbolom („Q“ alebo nižšie okrem „H“) S maximálnou povolenou rýchlosťou do 160 km/h | ≥ 0,9 |
pneumatika pre jazdu na snehu s rýchlostným symbolom („R“ alebo vyšším vrátane „H“) S maximálnou povolenou rýchlosťou nad 160 km/h | ≥ 1,0 |
normálny (cestný typ) pneumatiky | ≥ 1,1 |
Zdroj: European Commission, Tyre labelling
Hlučnosť pneumatiky
Vonkajšia hlučnosť je komfortný parameter, ktorý uvádza koľko vonkajšieho hluku vytvára pneumatika. Je vyjadrená v decibeloch jednou, dvoma, resp. tromi zvukovými vlnami. Jedna vlna označuje najlepší výkon, čo znamená, že hladina hlučnosti pneumatiky je najmenej 3 dB pod budúcim zákonným limitom. Tri čierne vlny znamenajú najhorší výkon, predstavujú hladinu hlučnosti medzi súčasným maximálnym limitom a novým, nižším limitom, ktorý bude zavedený nariadením č. 661 vstupujúcim do platnosti v rokoch 2012 a 2016.
Trieda pneumatiky | Menovitá šírka prierezu (mm) | Limitné hodnoty hlučnosti v dB (A) |
---|---|---|
C1A | ≤ 185 | 70 |
C1B | > 185 ≤ 215 | 71 |
C1C | > 215 ≤ 245 | 71 |
C1D | > 245 ≤ 275 | 72 |
C1E | > 275 | 74 |
C2 | Bežné pneumatiky | 72 |
Trakčné pneumatiky | 73 | |
C3 | Bežné pneumatiky | 73 |
Trakčné pneumatiky | 75 |
Zdroj: European Commission, Tyre labelling
(c) energia.sk