Čo si myslia slovenskí aktéri o energetickej únii?
Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku (ZEK) minulý týždeň ukončilo neformálnu konzultáciu k projektu energetickej únie EÚ. Prebiehala počas marca a apríla 2015 s cieľom zhromaždiť názory slovenskej odbornej verejnosti. Zhrnula tiež verejné vyhlásenia ďalších aktérov v médiách k tomuto projektu, ktorý koncom februára predstavil podpredseda Európskej komisie Maroš Šefčovič.
Obdobné konzultácie prebiehali aj v ostatných členských štátoch Európskej únie a slúžia ako jeden z podkladov pre ďalšie diskusie o tomto prioritnom európskom projekte.
Zo zhromaždených zistení vyplýva, že postoj k energetickej únii EÚ je na Slovensku veľmi pozitívny. Odborná verejnosť zdôraznila, že je potrebné predovšetkým riešiť:
- konkurencieschopnosť a otázku vysokých cien energií
- bezpečnosť dodávok.
Vláda
Oficiálna pozícia vlády vyjadruje podporu projektu, avšak je proti presúvaniu regulačných právomocí na Európsku agentúru pre spoluprácu energetických regulátorov (ACER). Veľmi dôležitou požiadavkou vlády SR je aj zachovanie práva určovať národný energetický mix. Tieto výhrady boli spomínané aj vo vyjadrení regulátora a niektorých (čiastočne) štátom vlastnených spoločností.
Šefčovič vo včerajšom vyjadrení pre TASR uviedol, že právo na energetický mix je garantované základnými zmluvami a žiadne zmeny sa v tomto smere neplánujú.
Viac súťaže
Podnikateľské zväzy, opozičné strany a niektoré spoločnosti vo svojich príspevkoch do konzultácie kritizovali preregulovanosť slovenského trhu s energiou a presadzovali viac súťaže na trhu/dereguláciu cien, zlepšenie transparentnosti regulačného rámca a niektorí aj presun regulačných právomocí na európsku úroveň.
Pokiaľ ide o energetickú chudobu, väčšina spoločností dávala prednosť tomu, aby sa táto otázka riešila pomocou nástrojov sociálnej pomoci a nie prostredníctvom energetickej politiky v podobe napr. krížových dotácií a regulácie.
Predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) Jozef Holjenčík v rozhovore pre náš portál podčiarkol, že „regulátor by nemal regulovať ceny pod úrovňou nákladov. Na Slovensku to neexistuje. Rovnako ani krížové dotácie.“ Zároveň poukázal na to, že zachovanie cenovej regulácie má zmysel a kým budú na trhu deformácie, napríklad aj v podobe európskych smerníc o podpore obnoviteľných zdrojov alebo obchodovaní s emisiami, je treba chrániť zraniteľných odberateľov.
„Definíciu zraniteľných odberateľov a rozsah regulovaných segmentov schválil slovenský parlament. Zdôrazňujem, že nie úrad,“ dodal Holjenčík v rozhovore. Ako jeden z cieľov energetickej únie naopak vidí jednoznačnú definíciu kategórií zraniteľných odberateľov a energetickej chudoby.
Nie spoločným nákupom plynu, áno Eastringu
Silná podpora bola v konzultácií vyjadrená pre solidaritu a bezpečnosť dodávok zemného plynu, avšak pri súčasnom rešpektovaní dôležitých národných záujmov. Slovenská vláda dôrazne podporuje plynovodný projekt Eastring, ktorý by mal priniesť ruský a/alebo azerbajdžanský plyn do slovenskej stanice Veľké Kapušany cez Bulharsko, Rumunsko a Maďarsko.
Žiaden z oslovených subjektov nevyjadril podporu pre spoločné nákupy zemného plynu. Namiesto toho uvádzali možnosť posilnenia dozornej úlohy Európskej komisie pred podpisom zmlúv.
Ďalšie závery
Konzultácia ZEK-u tiež ukázala, že spoločnosti so zahraničnou majetkovou účasťou čakajú na rozhodnutia o budúcej podobe a fungovaní tzv. „market design“ a systému ETS, ďalšie zúčastnené strany sa k týmto otázkam nevyjadrovali.
Schémy podpory pre OZE boli kritizované veľkou väčšinou respondentov, niektorí dokonca navrhovali ich zrušenie a vystavenie OZE hospodárskej súťaži.
Rozvoj inteligentných sietí „smart grids“ a elektrických vozidiel figurovali ako prioritné oblasti vo viacerých vyjadreniach respondentov.
Zameranie na energetickú účinnosť bolo vítané, avšak nemalo by sa to odraziť vo vyšších cenách energií a podpora by sa mala realizovať skôr prostredníctvom trhových mechanizmov, ako je Energy Performance Contracting (EPC).
Mnohí respondenti by privítali zlepšenie energetických štatistík, najmä čo sa týka cien energií.
Podstatná implementácia a riadenie
Implementácia a riadenie (governance) projektu energetickej únie je veľmi dôležité, nakoľko veľké množstvo legislatívnych opatrení by sa malo uskutočniť v krátkej dobe. Menšie firmy spomenuli otázku administratívnej záťaže spojenej s novými právnymi predpismi.
Správna implementácia existujúcich právnych predpisov a projektov by mala predchádzať zavádzaniu novej legislatívy. Budovanie spoločného trhu s energiou by mohlo byť problematické aj vzhľadom na rozdiely vo vnútroštátnych regulačných systémoch, ako aj pre rozličné národné záujmy jednotlivých členských štátov a etablovaných hráčov na trhu.
© energia.sk