Čína obnoví clá na dovoz uhlia
Zatiaľ nie je isté, či clá budú mať dopad aj na Indonéziu, ktorá je druhým najväčším dovozcom paliva do Číny. V dohode o voľnom obchode medzi Čínou a združením ASEAN totiž Peking všetkým signatárskym krajinám sľúbil nulové dovozné clá pre niektoré energetické zdroje.
Pred rokom 2005 clo na dovoz všetkého uhlia, s výnimkou koksovateľného, činilo 6 %. Potom Peking začal clo postupne znižovať a v roku 2007 ho zrušil. Clo na koksovateľné uhlie bolo trojpercentné a Peking ho zrušil v roku 2005.
Čínske ministerstvo financií v dnešnom prehlásení uviedlo, že dovozné clo na antracitové a koksovateľné uhlie sa vráti na 3 %. Clo na nekoksovateľné uhlie bude činiť 6 %. Dovozné clo pre brikety, palivo vyrobené z uhlia a ďalšie palivo bude 5 percentné.
Najnovšia snaha o obmedzenie dovozu prichádza po takmer roku intenzívneho lobovania popredných čínskych ťažbárov. Tí sa snažili odvrátiť príliv lacných dodávok, ktoré zaplavili domáci trh a stiahli miestne ceny najnižšie za 6 rokov. Čínsky národný zväz uhlia vyzval Peking, aby konal rýchlo a podporil domáci sektor, v ktorom je už 70 % baní stratových a viac než polovica firiem dlží mzdy.
Minulý mesiac Čína oznámila, že v rámci boja proti znečisťovaniu ovzdušia od roku 2015 zakáže dovoz a domáci predaj uhlia s vysokým obsahom popola a síry. Austrálske bane však toto rozhodnutie neovplyvní, lebo regulácia sa netýka elektrární.
O obnove dovozných ciel sa špekulovalo už od konca minulého roku. Niektorých odborníkov z odvetvia ale prekvapila jeho výška a množstvo druhov uhlia, ktorých sa dotkne.
Čína je najväčším svetovým producentom aj spotrebiteľom uhlia. Vlani doviezla 327,1 milióna ton uhlia. Dovoz mala na celkovej spotrebe uhlia v krajine podiel 10 %.
Energia.sk, ČTK