Česko: Väčšina ľudí na zmene predajcu energie prerobí
V tomto roku do konca mája zmenilo dodávateľa elektriny 232.019 českých spotrebiteľov. Za celý minulý rok nastalo takmer 450.000 zmien, väčšinou ide o domácnosti.
Na zmene dodávateľa podľa IBRS vlani prerobilo 79 % zákazníkov, v tomto roku je to 61 %. Pritom hlavným dôvodom pre zmenu dodávateľa býva snaha ušetriť. „Zaujímavé bolo zistenie, že 51 % z opýtaných si myslí, že ušetrili. V skutočnosti aj viac než polovica z týchto zákazníkov prerobila a to v priemere 281 korún,” uviedol Tomáš Horejsek z agentúry IBRS. Výdavky, ktoré odber elektriny zdražujú, sú väčšinou rôzne platby, s ktorými sa spotrebitelia dostatočne neoboznámili, vysvetlil.
Ani v oblasti služieb klienti po zmene často nepociťujú zlepšenie, naopak hodnotia ako mierne lepšieho pôvodného dodávateľa elektriny, zistil prieskum. „Pre mnoho zákazníkov môže byť zistenie z výskumu dôvodom k premýšľaniu o opätovnej zmene dodávateľa elektriny. Očakávali úsporu 964 českých korún, ale prerobili 110 korún. Sú viac než tisíc korún v mínuse a ani poskytované služby nie sú motivátorom zostať,” dodal Horejsek.
Kvantitatívny prieskum sa konal formou telefonického dokazovania s následným osobným rozhovorom na vzorke celkom 300 respondentov, ktorí zmenili dodávateľa energie a zároveň im došlo už prvé vyúčtovanie po minimálne roku u nového dodávateľa. Respondenti boli ľudia zodpovední v domácnosti za voľbu dodávateľa energie.
Jeden z hlavných českých alternatívnych dodávateľov, ktorý má zhruba 300.000 zákazníkov v ČR, závery prieskumu odmieta. „Zákazníci, ktorí sa rozhodli zmeniť svojho dodávateľa elektriny a prešli k spoločnosti Centropol Energy, ušetrili v priemere 6 až 15 % oproti cenám od pôvodného dominantného dodávateľa elektriny alebo plynu,” uviedol mediálny zástupca spoločnosti Martin Jonáš. IBRS pre svoj prieskum podľa Centropolu využil príliš malú vzorku respondentov.
ČTK, energia