Businessweek: Ambície Gazpromu ohrozuje konkurencia
Gazprom sa mal stať globálnym dodávateľom zemného plynu a mal okrem Ázie a Európy podnikať i na ďalších kontinentoch. Tak si to želal ruský premiér Vladimír Putin v minulom roku, píše Anna Širijevskaja, moskovská reportérka Businessweek-u.
Širijevskaja upozorňuje, že globálne ambície Gazpromu zabrzdili predovšetkým dva faktory:
- diskusia medzi domácimi hráčmi a ich neschopnosť nájsť kompromis v otázke, koľko plynu by mal Gazprom vyvážať a koľko by mal ponechať v Rusku,
- pokles dopytu po zemnom plyne v dôsledku hospodárskej krízy.
Zatiaľ čo Gazprom zastavil svoje projekty LNG, jeho najväčší konkurenti uzatvárajú energetické dohody predovšetkým v Číne, pokračuje reportérka. Stráca tiež zo svojho podielu na európskom trhu, predbiehajú ho dodávatelia z Nórska a Kataru. Keith Bainbridge z londýnskej investičnej banky RS Platou dopĺňa, že „neexistuje [ani] šanca, že by Gazprom získal podiel 25 percent na svetovom trhu s LNG. LNG je dnes globálny biznis,“ cituje Businesweek.
Nádejou pre Gazprom, pokiaľ ide o rozširovanie exportných aktivít so skvapalneným zemným plynom LNG, zostávajú noví veľkí importéri ako Singapur. Aspoň podľa moskovských obchodníkov s plynom, uzatvára pre Businessweek Širijevskaja.