Bude Tesla Motors vlajkovou loďou novej revolúcie v doprave?
Model S Foto: Tesla Motors
Na Medzinárodnej automobilovej výstave v New Yorku vyhlásili elektromobil značky Tesla Motors za absolútneho víťaza kategórie o zelené auto roka. Do finálovej trojice sa okrem plne elektrického Modelu S dostali tiež plug-in hybridy Renault Zoe a Volvo V60. „Úspech Modelu S je dôležitým krokom smerom k udržateľnej doprave. Porote súťaže sme vďační za uznanie,“ uviedol spoluzakladateľ Tesla Motors a generálny riaditeľ spoločnosti Elon Musk. „Víťazstvo je obrovským ocenením toho, čo sme za posledné štyri roky v Tesle s Modelom S dosiahli,“ dodal americký miliardár.
Kritériá splnilo 21 automobilov z celého sveta, informuje portál EcoSeed. Pravidlá súťaže vyžadovali, aby išlo buď o nové vozidlá, alebo o modely, ktoré prešli výraznými produkčnými úpravami. Musia byť aktuálne k dispozícii na trhu (január 2012 – máj 2013) v množstve minimálne 10 kusov na aspoň jednom dôležitom svetovom trhu. V snahe o zvýšenie environmentálnej udržateľnosti v doprave sa pri posudzovaní zohľadňovali aj kritériá, ako emisie oxidu uhličitého, spotreba paliva alebo využitie technológie elektrického pohonu.
Tesla Motors v prvom kvartáli (premiérovo) v zisku
Spoločnosť Tesla Motors bola založená v roku 2003 a zdá sa, že prvý štvrťrok tohto roka bude prvým ziskovým v krátkej existencii automobilky. Dôvodom sú aktuálne čísla predajnosti Modelu S, ktorý prekonal aj očakávania samotného výrobcu. V aktuálnom roku sa doteraz predalo 4.750 vozidiel nového vozidla, čo je o 250 kusov viac, než spoločnosť predpovedala vo februári. „Aj v minulých dekádach sme tu mali mnoho automobilových start-upov, ale práve ziskovosť je to, čo robí spoločnosť skutočnou,“ zdôraznil v tlačovom vyhlásení Elon Musk.
„Tesla Motors je tu, aby bojovala za revolúciu elektrických vozidiel,“ ďalej dodal spoluzakladateľ firmy, ktorá v súčasnosti zamestnáva okolo dvoch tisíc pracovníkov. Obchodné výsledky Tesla Motors sú v ostrom kontraste s najväčším rivalom firmy, krachujúcim kalifornským výrobcom elektromobilov Fisker Automotiver Inc.
Nový model financovania nákupu elektromobilu
Tesla Model S sa oficiálne uviedol na trh vlani v júni. Sedemmiestny sedan sa predáva sa v troch batériových verziách (40 kWh, 60 kWh a 85 kWh). Vo verzii s najväčšou kapacitou batérie sľubuje výrobca dojazd až 458 kilometrov na jedno dobitie. Všetky modely sú vybavené špeciálnym konektorom pre dobíjanie z dobíjacích staníc Supercharger. Cena základného Modelu S sa pred daňovou úľavou začína na takmer 60-tisíc amerických dolároch (cca. 45-tisíc eur). V najlepšej verzii sa cena vyšplhá na 95-tisíc dolárov (73-tisíc eur).
Priaznivci automobilky s nádejou očakávali predstavenie nového systému financovania nákupu Modelu S. Sám šéf Tesla Motors ho označil za revolučný a predstavil ho minulý týždeň. Podľa Muska ide finančný produkt, ktorý kombinuje komfort bežného vlastníctva elektromobilu so všetkými výhodami klasického leasingu. Model financovania vznikol v spolupráci s americkými bankovými inštitúciami Wells Fargo a US Bank, ktoré zaplatia 10 % zo zriaďovacej ceny Modelu S. Desaťpercentná zľava z ceny vozidla sa pokryje zo štátnych daňových úľav a federálnych dotácií na kúpu elektrického auta. Majiteľom Modelu S (verzia 60 kWh) sa tak potenciálny záujemca môže stať už pri mesačnej splátke 500 dolárov mesačne (384 eur). Je potrebné podotknúť, že v tejto sume sú už zahrnuté ušetrené náklady na benzín, ktoré by bol vodič nútený platiť pri využívaní auta na konvenčný pohon.
Po troch rokoch získa zákazník právo, nie však povinnosť, predať svoj Model S naspäť spoločnosti Tesla Motors za zbytkovú cenu, ktorá zodpovedá predajnej hodnote Mecedesu-Benz triedy S. Ako uviedol šéf spoločnosti, ak by hypoteticky Tesla Motors nebola schopná zaplatiť garantovanú zbytkovú cenu, Elon Musk tak urobí osobne z vlastných prostriedkov. Vierohodnosť jeho slov môže čiastočne potvrdzovať rebríček časopisu Forbes, ktorý odhaduje majetok Elona Muska na zhruba 2,8 mld. amerických dolárov.
V prípade, že si zákazník chce ponechať auto aj po spomínaných troch rokoch, bude jednoducho pokračovať v platení splátok ešte ďalších 24 mesiacov. Výhodou tohto prístupu je podľa Muska najmä to, že zákazník nie je zviazaný ako pri klasickej leasingovej zmluve, ale naopak, platením splátok si „buduje“ svoj vlastný kapitál vo vozidle.
Nový crossover s označením Model X predstavili na 25. ročníku autosalónu v americkom Detroite. Foto: TASR/AP Photo/Paul Sancya
Americký sen o elektromobilite
Vysoké ceny, nedostatočná kapacita batérií a obmedzený dojazd vozidiel na elektrický pohon. To je len časť problémov, ktorým dnes čelí elektromobilita vo svete. Trh s elektromobilmi v USA je rovnako na svojom začiatku. Predaj vozidiel s elektrickým pohonom tvorí v súčasnosti len necelé percento z predaja všetkých automobilov v krajine. Podiel odbytu hybridných vozidiel je však už o niečo výraznejší, aktuálne tvorí zhruba 4 %. Je tak predpoklad, že s rastúcou ponukou hybridov a plug-in hybridov na trhu bude ich počet na amerických cestách ďalej rásť.
Tesla Motors má dnes pred sebou náročnú úlohu – dosiahnutie udržateľnej ziskovosti. V blízkej budúcnosti veľa napovie uvedenie nových modelov, ako aj pokus o preniknutie na trhy v Európe a Ázii. V druhej polovici budúceho roka ponúkne Tesla nový luxusný crossover Model X. Veľa sa očakáva tiež od novej, tretej generácie vozidiel značky Tesla, ktoré by mali byť dostupnejšie aj pre širšiu verejnosť. Ich cena by sa mala pohybovať od 30.000 do 35.000 amerických dolárov (22.500 až 26.200 eur). Vozidlo má byť menšie než model S a takmer rovnakej veľkosti ako sedan BMW série 3.
„Spoločnosť urobila zásadný pokrok, vytvorila kvalitný produkt na svetovej úrovni a tento proces sprevádzali efektívne finančné rozhodnutia. Som presvedčený, že zvyšujúci sa kredit a dôvera spoločnosti na súčasných trhoch je výsledkov práve tohto pokroku,“ uviedol finančný analytik Colin W. Rusch pre denník Los Angeles Times.
© energia.sk