Britom sa nechce meniť dodávateľa, štátna kampaň pohorela
Britské Ministerstvo energetiky a klimatických zmien v roku 2014 vynaložilo 5 miliónov libier na informačnú kampaň o výhodnosti zmeny dodávateľa. Informoval o tom denník The Telegraph. Domácnosti mala povzbudiť vybrať si dodávateľa s fixnou sadzbou za dodávku elektriny či plynu, namiesto tradičných variabilných a zvyčajne drahších taríf. Podľa ministerstva takto môže domácnosť ušetriť zhruba 200 libier ročne (v prepočte 285 eur).
Analýza spotrebiteľského združenia „Which?“ je však dôkazom, že podiel britských domácností, ktoré zostali na drahších tarifách, sa napriek úsiliu zvyšovať povedomie výraznejšie nezmenil. Pokiaľ ide o elektrinu, podiel zákazníkov využívajúcich štandardné tarify sa navzdory kampani nezmenil a zostal na úrovni 75 %, čo je zhruba 21 miliónov domácností. Pri plyne je situácia podobná, podiel zákazníkov na tradičnej tarife je 73 %, teda asi 16 miliónov domácností.
Ministerstvo sa chce preto zamerať na iné nástroje, nižšie spotrebiteľské účty za energie chce dosiahnuť zlepšením konkurencie a zefektívnením energetického trhu. Regulačný úrad Ofgem zase vytvoril pre spotrebiteľov špeciálnu stránku, na ktorej môžu porovnávať výhodnosť ponuky dodávateľov na tamojšom trhu.
Napriek tomu, energetický trh v Británii patrí v rámci Európy k najrozvinutejším a je plne liberalizovaný. Charakterizuje ho fungujúce konkurenčné prostredie a agresívny boj o zákazníka. Každý rok už dlhodobo mení svojho dodávateľa približne 20 % domácností.
Na Slovensku možno zákazníka definovať ako konzervatívnejšieho. Podľa alternatívnych dodávateľov brzdí rozvoj trhu a konkurenciu plošná regulácia domácností a malých podnikov. Trend vývoja v počte zmien dodávateľa energií je na Slovensku klesajúci. Podľa najnovších dostupných údajov Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) v roku 2014 medziročne klesol počet zmien odberných miest pri elektrine o 42 %, pokles pri plyne predstavoval až 46 %.
© energia.sk