Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
29. mája 2013 Elektrina a elektrická energia od Energia.skSITA

Better Place revolúciu v e-mobilite neuskutoční, vyhlásil bankrot

Riskantná stratégia firmy sa neujala. Začiatkom týždňa podal Better Place žiadosť na izraelský súd o riadenú likvidáciu firmy. Podľa predstavenstva spoločnosti sú tržby dlhodobo nízke a nedokážu pokrývať prevádzkové náklady. Better Place chcel naštartovať masový rozvoj elektromobility tým, že sa štandardizuje systému vymeniteľnej batérie. V praxi takáto výmena trvá len niekoľko minút. Väčšina svetových automobiliek ale zvolila inú cestu. Investorom tak zjavne došla trpezlivosť. Nalievať ďalší kapitál do dlhodobo stratového podniku už odmietli. „Po rokoch komerčnej prevádzky sa nám napriek spokojnosti mnohých zákazníkov nepodarilo dosiahnuť výraznejší  záujem u širokej verejnosti. Takisto podpora zo strany automobilových výrobcov nebola dostatočná,“ zdôvodnil v stanovisku aktuálny prezident Dan Cohen.

Nenaplnená vízia stroskotala na priemyselnom štandarde

Spoločnosť Better Place vznikla v roku 2007. Rastúce ceny ropných produktov a pokrok vo vývoji lítium-inónových batérií dávali veľké nádeje pre úspech firmy v globálnom meradle. Zakladateľom spoločnosti bol Shai Agassi. Rodák z Izraela prišiel aj s inovatívnym fakturačným systémom. Ten nápadne pripomínal telekomunikačných operátorov, ktorí zákazníkom spoplatňujú prevolané minúty. Biznis model spoločnosti preto oprávnene vzbudzoval záujem. Platí jednoduchý princíp, batériu si prenajímate a platíte len za energiu v nej uloženú. Vodiči by si tak kúpili elektrické auto, ale jeho najdrahší komponent – batéria by zostala majetkom firmy.

Eso v rukáve firmy tak mal predstavovať systém výmenníkových staníc pre elektrické autá. Ak vám dochádza energia v batérii vášho e-auta, zájdete na najbližšiu servisnú stanicu Better Place. Tam vám ju vymenia za čerstvú a môžete ďalej pokračovať v ceste. Výmena batérie by sa tak na rozdiel od tradičného dobíjania stala záležitosťou len niekoľkých minúť. Šéf spoločnosti tým chcel docieliť, aby sa majiteľom elektromobilov neznížil užívateľský komfort v porovnaní s vozidlami s konvenčným motorom. 

Agassimu sa podarilo pre svoju víziu nadchnúť aj najbohatšieho muža v Izraeli Idana Ofera. Okrem Oferovej Israel Corporation, ktorá kontrolovala 30 % akcií Better Place, sa ďalšími investormi stali finančné inštitútcie HSBS alebo Morgan Stanley, píše Financial Times. Better Place sa podarilo nazhromaždiť kapitál v celkovej hodnote 800 mil. amerických dolárov. V úvodnej fáze rozvoja sa testovacími trhmi pre technológiu stali domáci Izrael a Dánsko, v ktorých sa vybudovali pilotné siete servisných staníc. V ďalších rokoch plánoval Better Place expanziu na perspektívne trhy v Číne, Austrálii a USA.

V roku 2008 dospel Better Place k dohode s francúzskou automobilkou Renault. Do výroby sa dostal elektrický sedan Fluence upravený na systém vymeniteľnej batérie, ktorý bol kompatibilný s Better Place. Problém ale nastal, keď ostatné svetové automobilky o takýto koncept nejavili záujem.  Brzdou širšieho rozmachu Better Place bola aj infraštruktúra, ktorá mala presvedčiť zákazníkov o kúpe elektrického vozidla. Výstavba výmenníkovej stanice je totiž finančne veľmi nákladná záležitosť. Podľa denníka Washington Post vyjde vybudovanie jedného takéhoto centra na zhruba pol milióna dolárov.

Konečná bilancia: 2-tisíc predaných elektromobilov

Dôkazom nezdravého fungovania spoločnosti sa stal odchod zakladateľa a pôvodcu celej myšlienky Shaia Agassiho, ktorého vlani v októbri odvolalo predstavenstvo spoločnosti z funkcie. Medzitým sa na čele Better Place vystriedali ďalší dvaja riaditelia, ale pád korporácie sa už nepodarilo zastaviť. V nasledujúcich 4 rokoch by Better Place údajne potreboval finančnú injekciu 500 mil. amerických dolárov, aby si aspoň zachoval šancu preraziť.

Pôvodné ambiciózne plány spoločnosti sa nestretli s realitou ani v náznakoch. Better Place predal počas svojej 5 ročnej existencie sotva 2-tisíc elektrických áut, v samotnom Izraeli len 750. Dohoda s automobilkou Renault predpokladala, že ku koncu roka 2016 bude počet predaných áut na úrovni 115.000 kusov. Ďalšou ranou pre Better Place bolo nedávne oznámenie šéfa Renaultu, že automobilka výrazne spomalí produkciu áut s vymeniteľnými batériami. Červené čísla firmy sú závratné. Strata Better Place len za rok 2012 predstavuje 454 mil. dolárov, príjmy dosiahli len slabých 7 miliónov. Vlaňajšia prevádzková strata tak činí 386 miliónov dolárov. 

Krach Better Place ale nemusí nevyhnutne znamenať aj koniec pre systém výmenníkových staníc. Hoci vo verejnej doprave sa tento model v súčasnosti nejaví ako najsľubnejší, finančnú zmysluplnosť by mohol nájsť vo flotilách logistických firiem. Dobrým príkladom môže byť aj slovenský elektromobilný operátor GreenWay, ktorý vlani spustil komerčnú prevádzku svojej služby (viac sa dočítate tu).

© energia.sk

Foto: www.facebook.com/betterplace

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.