Benzín a motorová nafta majú spoločný základ, ale rozdielne vlastnosti
Diesel a benzín majú veľa spoločného, ale sú medzi nimi aj podstatné rozdiely. Obe palivá sa získavajú z ropy v rafinériách a skladajú sa z viacerých rozdielnych druhov uhľovodíkov.
Benzín vzbĺkne, keď sa doň hodí horiaca zápalka, diesel na taký oheň nereaguje.
Naftový motor funguje na inom princípe ako benzínový „ottomotor“. V benzínovom motore sa rozprášené palivo vo valci vznieti iskrou zo zapaľovacej sviečky. Veľký tlak, ktorý pri zážihu vznikne, uvádza vozidlo do pohybu alebo ho v ňom udržuje. Benzínový motor sa nazýva aj „ottomotor“ na počesť jeho spoluvynálezcu Nicolausa Augusta Otta.
Diesel je samovznietivý, preto motory na jeho spaľovanie nemajú zapaľovacie sviečky. Vo valci dôjde k takému silnému stlačenie vzduchu, že jeho teplota dosiahne až 900 stupňov Celzia. Vtedy sa do tohto prostredia po kvapôčkach vstrekuje palivo. Vznieti sa v dôsledku vysokej teploty.
Účinnosť dieselového motora je vyššia, preto autá s ním majú nižšiu spotrebu paliva. Jeho výfukové plyny však obsahujú viacej škodlivín než z benzínových motorov v prípade, ak sa nezachytávajú skôr, ako sa dostanú výfukmi do ovzdušia.
Copyright © TASR 2015