Alstom súhlasí s ponukou GE na prevzatie energetickej divízie
Záverečný návrh nie je len v záujme Alstomu a jeho akcionárov, ale poskytuje tiež záruky v súvislosti s obavami, ktoré vyjadrila francúzska vláda, píše sa vo vyhlásení. O divízii mal záujem aj nemecký koncern Siemens a japonská Mitsubishi Heavy Industries (MHI).
Francúzska vláda ešte rokuje s firmou Bouygues o odkúpení jej pätinového podielu v Alstome, ktorý je pre dokončenie dohody dôležitý. Podľa zdrojov je však už dohoda na spadnutie a dokončiť by sa mala dnes. Podľa súčasnej trhovej kapitalizácie Alstomu je hodnota podielu 1,7 miliardy eur, Bouygues však kúpil podiel v roku 2006 za dva milióny eur, v jeho účtovníctve je hodnota podielu o 380 miliónov vyššia, než súčasná trhová. Firmy Bouygues, GE a Alstom sa k rokovaniam o predaji podielu odmietli vyjadriť, napísala agentúra Reuters.
GE okrem hotovosti ponúkol Alstomu tiež vytvorenie troch spoločných podnikov, a to pre oblasť rozvodných sietí, obnoviteľných zdrojov energie a pre biznis v jadrových technológiách. Obaja partneri by v nich mali rovnaký podiel. V spoločnom podniku pre jadrové technológie má mať navyše vláda možnosť veta. GE tiež súhlasil, že Alstomu predá svoju divíziu pre systémy železničnej signalizácie, aby tak podporil zvyšné aktivity francúzskeho podniku v oblasti dopravy. Americká firma tiež ponúkla záruky týkajúce sa pracovných miest a rozhodovacie štruktúry a sľúbila v najbližších troch rokoch vytvoriť vo Francúzsku 1.000 nových pracovných miest.
Francúzska vláda v piatok uviedla, že uprednostňuje ponuku od GE pred ponukou Siemensu a MHI a rozhodla sa, že vstúpi do aliancie s GE a kúpi pätinový podiel v Alstome, aby podporila prevzatie. Podpora vlády je pre dohodu veľmi dôležitá. Alstom je totiž vo Francúzsku považovaný za kľúčovú priemyselnú firmu a vláda by mohla prípadnú dohodu vetovať.
Agentúra Reuters tiež upozornila, že francúzsky prezident François Hollande v súčasnosti lobuje v USA za zníženie pokuty pre francúzsku banku BNP Paribas, ktorá jej hrozí za porušovanie amerických sankcií v rokoch 2002 až 2009. Verejne však problémy BNP Paribas a podporu ponuke GE nikto nespojil.
Francúzska vláda musela pred desiatimi rokmi Alstom zachraňovať pred bankrotom. Teraz firma potrebuje ďalšiu pomoc, pretože sa potýka s vysokými dlhmi, silnou konkurenciou a slabým dopytom.
Energetická divízia Alstomu vyrába turbíny pre uhoľné, plynové, veterné aj jadrové elektrárne a systémy na prenos elektrickej energie. Dopravná divízia Alstomu je známa hlavne svojimi rýchlovlakmi TGV. Alstom, ktorý v celom svete zamestnáva okolo 93.000 ľudí, je silne závislý od zákazok francúzskej elektrárenskej spoločnosti EDF a železničnej skupiny SNCF.
Zdroj: ČTK, energia