Aljašský prístav Nome nemá dostatok paliva
Dramatickú cestu ruskému plavidlu uľahčujú výškové snímky okolitého ľadu, ktoré vyhotovuje bezpilotné lietadlo s kamerami. Riadi ho program z geofyzikálneho ústavu univerzity vo Fairbanks.
V Nome žije približne 3.500 ľudí, ktorí každoročne dostávajú počas jesennej plavebnej sezóny prídel paliva na zimu. Vlaňajšia jeseň bol ale výnimkou, pretože navigáciu znemožnila silná búrka. Mestu tak chýba v zásobníkoch takmer 5 miliónov litrov benzínu a nafty a hrozí nebezpečenstvo, že zásoby sa do jari minú.
Malé bezpilotné lietadlo posiela nepretržite na webové stránky fotografie, ktoré mapujú okolitý ľad. Vyše sto metrov dlhý ruský tanker Renda sprevádza americký ľadoborec Healy, jediný, ktorý má aljašská pobrežná stráž momentálne dispozícii.
Pre vysokú vrstvu ľadu nebude môcť tanker zakotviť priamo v nomskom prístave. Palivo do pobrežných nádrží prečerpá vďaka špeciálnemu potrubiu s dĺžkou 1,6 km. Vhodné miesto pre vedeniu hadíc vyberú kamery na bezpilotnom lietadle.
Ropný tanker Renda (Foto: SITA/AP Photo)
Tanker je v súčasnosti vzdialený od cieľa asi 160 kilometrov. Pohybuje sa veľmi pomaly. „Musíme byť trpezliví. Sme vďační za každý kilometer a nechceme nič pokaziť,“ komentoval cestu hovorca aljašskej pobrežnej hliadky David Mosley.
Misia ruského tankera je podľa agentúry Reuters vôbec prvým pokusom dopraviť náklad paliva po mori do západnej Aljašky počas zimného obdobia. Plán komplikuje mimoriadne tuhá zima, kedy ľadové kryhy zanášajú tanker aj ľadoborec preč od brehu. Lode zakotvené pri brehu Aljašky sa pod ťarchou čerstvo napadaného snehu potápajú – pokrývka na brehu dosahuje výšku 5 metrov.
Zdroj: ČTK, energia
Ilustračná snímka:SITA/AP Photo