Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Martin Lukáčik  SPP CNG - Foto: energia.sk
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Martin Lukáčik (SPP CNG) Foto: energia.sk
3. novembra 2016 Plyn a ropa od Energia.skSITA

Ako dostať CNG na slovenské cesty?

V Bratislave sa minulý týždeň diskutovalo, aký význam môže mať stlačený zemný plyn (CNG) v nízkouhlíkovej doprave. Slovensko je druhou najviac plynofikovanou krajinou v Európe, no napriek tomu objem predaného CNG u nás klesá a na území sa nachádza iba desať verejných plniacich staníc. Po štyroch rokoch sa v decembri uvedie do prevádzky ďalšia v Banskej Bystrici v časti Kremnička. „Na budúci rok pribudne minimálne jedna. Všetko bude závisieť od stavebných povolení a konaní,“ uviedol Martin Lukáčik, šéf spoločnosti SPP CNG, ktorá je stopercentnou dcérou štátneho SPP.

Dlhé čakanie na novú plničku vysvetľuje administratívnymi prieťahmi a vysokými nákladmi. Rozpočet len pre technologickú časť stavby sa pohybuje na úrovni minimálne 200.000 eur, k tomu treba prirátať náklady spojené s úpravou pozemku. V budúcnosti sa chce SPP CNG zamerať na blokovú výstavbu infraštruktúry, pre ktorú hľadajú strategických partnerov. „Chceme sa najviac priblížiť ľuďom. Chceme opustiť areály, sklady. Chceme byť tam, kde je infraštruktúra, aby vodiči neboli diskvalifikovaní, že používajú ekologické palivo,“ priblížil ďalšie plány.

O skúsenostiach podnikateľov hovoril Juraj Lunter zo spoločnosti Alfa Bio. Firma z Banskej Bystrice pôsobiaca v potravinárskom priemysle využíva CNG pohon už 10 rokov. Dnešnú flotilu tvorí 54 vozidiel, z toho 22 s pohonom na CNG. Úsporu eviduje podnik najmä v segmente osobných áut. Prevádzkové náklady sa podľa neho znížili aj výstavbou súkromnej plničky, pochvaľuje si tiež výhody vysokozdvižného vozíka na CNG. Prekáža mu však riedka sieť infraštruktúry a slabý záujem štátu. „CNG je jedna z mála alternatív voči benzínu a nafte, ktorá sa dá reálne používať v biznise bez toho, aby ste museli robiť kompromis,“ zdôraznil.

Rozbiehajúci sa záujem o CNG na Slovensku pribrzdilo zavedenie spotrebnej dane.  Kým u nás sa v zmysle nariadenia Európskej komisie stanovila jeho hodnota v plnej výške na 0,141 eur/kg už od roku 2011, v susednej Českej republike je nastavená na progresívne zvyšovanie do roku 2020. Výsledkom je, že momentálne majú českí motoristi lacnejšie CNG o viac než 0,10 eur/kg.

Porovnanie vývoja aktuálnych cien nafty vs. CNG

CNG je však stále v cenovej výhode. Z pohľadu nákladov za prejdený kilometer vychádza plyn pri benzíne lacnejšie o 60%, pri nafte sa úspora pohybuje na úrovni 40 %. Ponuka sériových CNG áut na trhu je dostatočná a cenový rozdiel v porovnaní s ich konvenčnými verziami sa znižuje.

Nespochybniteľný je taktiež prínos pre životné prostredie. Pri spaľovaní CNG dochádza k výrazne nižšej tvorbe emisií, pri ktorej sa uvoľňuje do ovzdušia až o 95 % menej prachových častíc. Za zmienku stojí nižšia hlučnosť a lepšie jazdné vlastnosti auta vďaka vysokému oktánovému číslu. 

Štátne inštitúcie nejdú príkladom

Potenciál štátu v rozvoji CNG pohonu zostáva nevyužitý. S výnimkou symbolických príspevkov by sme vo flotilách štátnych podnikov či verejnej správy hľadali vozidlá  na zemný plyn iba márne. Odborné podujatie bez účasti zástupcov ministerstva dopravy a iných štátnych inštitúcií, ktoré môžu ovplyvňovať legislatívu, preto miestami pripomínalo skôr akademickú debatu.

Predaj CNG na Slovensku pritom dramaticky klesá. V roku 2015 sa podľa údajov SPP predalo 4,4 milióna kilogramov CNG (6,3 miliónov metrov kubických), čo je medziročne o viac než 10 % menej. V rok 2014 dosiahol medziročný prepad 15 %. Útlm odbytu je spôsobený najmä verejnou autobusovou dopravou. Týka sa to dopravných podnikov v Bratislave a v Košiciach. Kým v roku 2013 bolo v Bratislave v prevádzke 126 autobusov na CNG, koncom vlaňajška len 99. V súčasnosti Dopravný podnik Bratislava eviduje 89 CNG autobusov. Mnohé z nich, ktoré boli v minulosti prestavané na plyn, dosiahli koniec svojej životnosti a sú postupne vyraďované.

Od nákup nových CNG autobusov odrádza vyššia vstupná investícia. „Dostávame sa k problému, že na vstupe vzniká veľký cenový rozdiel pri nákup autobusu na plyn a nákupe autobusu, ktorý poháňa nafta,“ vysvetlil Lukáčik. Cenový rozdiel predstavuje približne 40.000 eur. „Na druhej strane nás teší, že nám výrazným spôsobom rastie retail,“ doplnil šéf SPP CNG.

Ku koncu prvých šiestich mesiacov tohto roka bolo na Slovensku evidovaných 1706 áut s pohonom na CNG. Z toho najväčší počet, 1215, patrí do kategórie osobných a malých úžitkových vozidiel. Podľa oficiálnych údajov Združenia automobilového priemyslu SR jazdí po našich cestách tiež 274 autobusov a 217 dodávkových a nákladných vozidiel na CNG.

Splníme európske ciele?

V oblasti výstavby infraštruktúry musí Slovensko splniť európske ciele. Do roku 2025 sme sa zaviazali postaviť minimálne 50 CNG plničiek, v optimistickom scenári 80. Lukáčik považuje plány za ambiciózne, ale reálne. „Z môjho pohľadu sú splniteľné, ale SPP CNG nemôže byť jediná spoločnosť, ktorá tie stanice bude budovať. Viem si to predstaviť, keď tu bude viac subjektov.“  

© energia.sk

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.