Energetika budov sa dá študovať už aj na strednej
Expertom na energetiku sa možno stať už na strednej škole. Vznik unikátneho vzdelávacieho programu „Technik energetických zariadení budov“ vychádza priamo z praxe a od roku 2010 sa vyučuje na troch školách na Slovensku. Jednou z nich je Stredná odborná škola elektrotechnická (SOŠE) v Trnave. V piatok (13.5.) sa v jej priestoroch slávnostne uviedla do prevádzky nová učebňa. Pre praktickú výučbu žiakov je vybavená najmodernejším technickým vybavením v oblasti energetiky. Iniciátorom celého projektu je neinvestičný fond EkoFond v spolupráci s SPP.
Vzdelávací program získal akreditáciu v minulom roku, informovala správkyňa EkoFondu Eva Guliková. Od septembra 2010 sa okrem Trnavy vyučuje aj na strednej odbornej škole v Banskej Bystrici a v Prešove. „Pri vyhľadávaní škôl sme do určitej miery zohľadnili aj regionálne hľadisko. Cieľom bolo, aby sme mali pokryté celé územie Slovenska a školy si navzájom nebrali študentov, ale naopak potenciál výučby študentov bol čo najvyšší,“ skonštatovala Guliková.
Štvorročné štúdium sa podľa nej zameriava na najrozšírenejšie formy energie, ktoré sa využívajú ako v domácnostiach, tak v malých a stredných prevádzkach.
Nadštandardné technické vybavenie
Študenti majú k dispozícii špičkové technické zariadenia. Náklady na vybavenie učebne dosiahli do tejto chvíle viac ako 210.000 eur. „Žiaci, o ktorých už prejavili záujem firmy v našom regióne, tak majú k dispozícii najmodernejšie zariadenia,“ ocenil kvalitné vybavenie učebne aj Jozef Krivošík, riaditeľ SOŠE v Trnave.
Technické vybavenie bližšie popísal technický špecialista SPP Marek Chrastina. „Do vybavenia učebne patria kondenzačné kotly, nízkoteplotný kotol, klasický kotol a kotle plynové. Následne je tam kotol elektrický a jeden splyňovací kotol na tuhé palivo. Tieto technológie sú zahustené do akumulačnej nádrže na teplo. Nádrž vie teplo odovzdávať ďalej do reálnej spotreby v rámci školy. Ďalším zariadením inštalovaným v rámci učebne je odovzdávacia jednotka tepla alebo chladu, ktorá je napojená na exteriérové plynové tepelné čerpadlo,“ vysvetlil.
V exteriérových priestoroch sa popri tepelnom čerpadle nachádza tiež fotovoltaický systém a solárne kolektory na ohrev vody. Veľkým prínosom je riadiaci systém, ktorý dokáže zhromaždiť technické informácie zo zariadení a je napojený na interaktívnu tabuľu v učebnej miestnosti. „Všetky údaje sú zberané do počítača a je možné ich trendovať, vyhodnocovať, vypracovávať grafy a potom následne vyhodnocovať trendy toho, ktoré zariadenia v akých podmienkach fungovali najefektívnejšie,“ doplnil Chrastina.
Uplatnenie absolventov
Budúci absolventi tohto študijného odboru sa podľa Gulikovej o pracovné ponuky nemusia obávať. Na trhu práce je podľa nej už teraz o nich záujem. „Absolventi budú schopní poskytovať služby v oblasti montáže, inštalácie, servisu, či už záručného alebo pozáručného všetkých energetických zariadení, ktoré sa využívajú v domácnostiach a v malých prevádzkach, vrátane energetického poradenstva,“ vysvetlila.
Ako uviedla Guliková, cieľom tejto iniciatívy nie je vychovať budúcich zamestnancov EkoFondu alebo SPP, ale špičkových poskytovateľov služieb v oblasti energetiky pre konečných zákazníkov. „V rámci výučby v posledných ročníkoch dostanú žiaci aj akési podnikateľské minimum. Predpokladáme, že vychováme budúcu generáciu živnostníkov, ktorí budú aktívne na trhu pôsobiť.“
Záujem o absolventov však už začali prejavovať aj slovenské univerzity. „Uvidíme koľko z nich skončí po absolvovaní štúdia v praxi a koľko bude pokračovať v štúdiu na vysokej škole,“ uzavrela Eva Guliková.