Niektoré firmy nedodali kvalitné služby, odberateľom musia vrátiť státisíce eur
Ani v minulom roku nie všetky energetické spoločnosti ponúkli svojim zákazníkom kvalitné služby za primerané ceny. Za nedodržania takzvaných štandardov kvality tak musia energetické spoločnosti vyplatiť svojim odberateľom kompenzačné platby v celkovej hodnote 288-tisíc eur. Oproti predchádzajúcemu roku sa energetické spoločnosti polepšili, keďže za rok 2022 museli svojim odberateľom vyplatiť kompenzácie na úrovni necelých pol milióna eur.
Ako vyplýva z údajov zverejnených Úradom pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO), najviac, 260-tisíc eur, musia zaplatiť za nedodržanie štandardov kvality firmy podnikajúce v elektroenergetike. Teplárenské spoločnosti vyplatili kompenzačné platby vo výške 16-tisíc eur, plynárenské firmy 11-tisíc eur a vodárenské vyše tisíc eur.
V minulom roku úrad vykonal kontroly v 39 regulovaných subjektoch. Z toho 33 kontrol vykonal odbor kontroly a 6 kontrol vykonal odbor obnoviteľných zdrojov energie a kombinovanej výroby elektriny a tepla. V rámci kontrol preveroval úrad aj dodržiavanie regulácie kvality.
„V oblasti regulácie kvality sa kontroly v regulovaných subjektoch zameriavali na preverenie jednotlivých udalostí, či už nedodržania, ako aj dodržania, určeného štandardu kvality, na vyplácanie kompenzačných platieb odberateľom v prípade nedodržania štandardov kvality, ako aj na pravdivosť samotných údajov uvedených vo vyhodnotení alebo v evidencii štandardov kvality predložených úradu,“ podotkol regulačný úrad.
Štandardy kvality sa zameriavajú na ochranu koncových odberateľov, predstavujú súbor pravidiel a postupov, ktoré musí dodávateľ a prevádzkovateľ dodržiavať, aby odberateľ za cenu, ktorú platí za energie a vodu, dostal primeranú kvalitu.