Energetické spoločnosti musia vrátiť odberateľom za dodanie nekvalitných služieb 456-tisíc eur
Ani v minulom roku nie všetky energetické spoločnosti ponúkli svojim zákazníkom kvalitné služby za primerané ceny. Za nedodržania takzvaných štandardov kvality tak musia energetické spoločnosti vyplatiť svojim odberateľom kompenzačné platby v celkovej hodnote 456-tisíc eur.
Ako vyplýva z údajov zverejnených Úradom pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO), najviac, 295-tisíc eur, musia zaplatiť za nedodržanie štandardov kvality firmy podnikajúce v elektroenergetike. Teplárenské spoločnosti vyplatili kompenzačné platby vo výške 138-tisíc eur, plynárenské firmy 17-tisíc eur a vodárenské 6-tisíc eur.
Mechanizmus kompenzačných platieb
Mechanizmus kompenzačných platieb odberateľom má podľa predsedu ÚRSO Andreja Jurisa pozitívny vplyv na dodržiavanie ustanovených štandardov kvality. „Náklady spojené s úhradami kompenzačných platieb za ich nedodržanie totiž nie sú oprávnenými nákladmi vstupujúcimi do výpočtu regulovaných cien a negatívne vplývajú na zisk regulovaných subjektov,“ uviedol Juris.
V minulom roku úrad vykonal kontroly v 45 regulovaných subjektoch. Z toho 39 kontrol vykonal odbor kontroly a 6 kontrol vykonal odbor obnoviteľných zdrojov energie a kombinovanej výroby elektriny a tepla. V rámci kontrol preveroval úrad aj dodržiavanie regulácie kvality.
„Cieľom regulácie kvality je eliminácia trendu znižovania kvality dodávok a služieb s nimi spojenými. Dôvodom pre zavedenie regulácie kvality bolo riziko, že by dodávatelia alebo prevádzkovatelia sústav a sietí mohli zneužiť svoje dominantné postavenie na úkor odberateľa, ktorý je na ich službu odkázaný,“ podotkol Juris.
Ochrana koncových odberateľov
Zo záverov správ o vyhodnotení štandardov kvality za predchádzajúce roky úrad získal informácie, na základe ktorých identifikoval potrebu prenastavenia mechanizmov regulácie kvality. V rámci novelizácie primárnej a sekundárnej legislatívy v novom regulačnom období úrad odštartoval prípravné práce na novelizácii vyhlášok o štandardoch kvality.
Štandardy kvality sa zameriavajú na ochranu koncových odberateľov, predstavujú súbor pravidiel a postupov, ktoré musí dodávateľ a prevádzkovateľ dodržiavať, aby odberateľ za cenu, ktorú platí za energie a vodu, dostal primeranú kvalitu.