Energetické firmy musia za nedodanie kvalitných služieb vrátiť zákazníkom 545-tisíc eur
Ako informoval Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO), najviac za nedodržiavanie pravidiel musia zaplatiť elektroenergetici. Odberateľom za nekvalitné služby majú vrátiť 481-tisíc eur.
Pri elektroenergetikoch najviac nedodržiavali štandardy kvality regionálne distribučné spoločnosti, čiže firmy, ktoré dopravujú k spotrebiteľom elektrinu. Tie museli na kompenzačných platbách zaplatiť až 445-tisíc eur.
„Na celkovom počte udalostí s nedodržaným štandardom kvality sa najviac podieľali regionálne distribučné sústavy, ktorých podiel na zaznamenaných udalostiach dosiahol 99,9 %. Regionálne distribučky najčastejšie porušili štandardy kvality tým, že neobnovili distribúciu elektriny po poruche v určenej lehote, neoznámili plánované prerušenie distribúcie, respektíve nedodržali termín plánovaného prerušenia distribúcie elektriny,“ doplnil regulačný úrad.
Platia za chyby
Plynárenské firmy vrátia odberateľom za nedodržanie štandardov kvality približne 34-tisíc eur, teplárenské necelých 31-tisíc eur a spoločnosti pôsobiace vo vodárenstve 47 eur.
„Mechanizmus kompenzačných platieb má pozitívny vplyv na dodržiavanie ustanovených štandardov kvality, pretože náklady spojené s úhradami kompenzačných platieb za ich nedodržanie nie sú oprávnenými nákladmi vstupujúcimi do výpočtu regulovaných cien a negatívne vplývajú na zisk regulovaných subjektov,“ konštatoval regulačný úrad.
Ochrana odberateľov
Štandardy kvality sa zameriavajú na ochranu koncových odberateľov. Predstavujú súbor pravidiel a postupov, ktoré musí dodávateľ dodržiavať, aby odberateľ za cenu, ktorú platí za energie, dostal primeranú kvalitu.
V prípade akýchkoľvek pochybností o dodržiavaní štandardov kvality má spotrebiteľ právo obrátiť sa na svojho dodávateľa, s ktorým má uzatvorenú zmluvu o dodávke. Dodávateľ je povinný vykonať záznam a urobiť nápravu. Povinné sledovanie dodržiavania štandardov kvality zaviedol regulačný úrad od roku 2009.