Rada pre reguláciu odmieta kritiku návrhu novej regulačnej politiky
Rada pre reguláciu vyslovuje počudovanie nad výrokmi niektorých politikov, ktoré odzneli v posledných dňoch na tému regulačnej politiky. Návrh regulačnej politiky, o ktorom sa teraz verejne diskutuje, bol označený za neprijateľný až šokujúci, pretože neobsahuje žiadne konkrétne formuly a vzorce na výpočet cien elektriny a plynu, ktoré sú v súčasnosti vraj najvyššie v Európskej únii. Rada pre reguláciu preto zdôrazňuje, že ide o strategický materiál a jeho tézy slúžia ako východisko, podľa ktorého sú vydávané výnosy a vyhlášky Úradu pre reguláciu sieťových odvetví., v ktorých je už konkrétne stanovený rozsah regulácie, spôsoby a postupy vykonávania regulácie s konkrétnymi formulami a vzorcami. Rada pre reguláciu nie je výkonný článok regulácie, jej poslaním je vytýčenie koncepcie regulácie a je preto logické, že až sekundárna legislatíva úradu môže spĺňať kritériá konkrétnosti a exaktnosti.
Rada odmieta aj kritiku, že návrh regulačnej politiky na roky 2012 – 2016 neobsahuje vyhodnotenie uplynulého regulačného obdobia. Dôvod je jednoduchý. Trojročné regulačné obdobie rokov 2009 – 2011 ešte stále trvá a preto nemôže byť predmetom hodnotenia.
Argument, že Slovensko má najvyššie ceny energií sa vo svetle európskych štatistík, viď príloha, ukazuje ako nepravdivý. V oblasti dodávky elektriny a plynu domácnostiam má Slovensko ceny nižšie ako je európsky priemer. Distribučné poplatky sú tiež pod priemerom EÚ. Vyššie sú len ceny za prenos elektriny, ale to len v dôsledku začlenenia 110 kV sústavy počas privatizačného procesu do distribučných sietí a nie do prenosovej sústavy ako je to ostatných štátoch. Kritici rady a úradu zabúdajú účelovo uviesť, že podstatný nárast cien elektriny pre podnikateľov spôsobilo netransparentné stanovenie poplatku za odvod do jadrového fondu, (proti čomu úrad viac krát namietal), podpora živelnej výroby elektriny z obnoviteľných zdrojov a nerešpektovanie záväzku voči firme ATEL, ktorý je Slovenská republika povinná uhradiť. Všetky uvedené dôvody spolu s nárastom DPH sa podpísali pod ceny elektriny pre podnikateľov. Úrad v tejto oblasti nemá kompetencie zasahovať. Skôr by sa dalo poukázať na nedostatočnú ingerenciu štátu, menovite Ministerstva hospodárstva SR, ktoré má tieto otázky v agende.
Všetky úradom regulované poplatky sú pod priemerom Európskej únie. Úrad striktne dodržuje zásadu, že cena elektriny a plynu obsahuje oprávnené náklady a primeraný zisk. O neprimeraných ziskoch monopolov, ktoré spomínal pán minister Miškov, by sa dalo hovoriť napríklad vtedy, ak by úrad schválil návrhy na zvýšenie cien plynu, s ktorými ministerstvo de facto súhlasilo.
Rada pre reguláciu konštatuje, že kritici činnosti rady a úradu nepoužívajú objektívne informácie a údaje, ale naopak, tieto svojvoľne deformujú s cieľom zmanipulovať verejnú mienku. Tendenčne podávané polopravdy, ktoré s pravdepodobnosťou blízkou k istote sú vláde zámerne podsúvané z rôznych podnikateľských a lobistických kruhov, naberajú zreteľné formy diskreditačnej kampane, na konci ktorej sa má nezávislý regulačný úrad stať iba poslušným nástrojom v ich rukách.