EK chce konzorcium typu Airbusu pre vývoj batérií
Európsky komisár pre energetickú úniu Maroš Šefčovič má budúci týždeň hostiť schôdzku riaditeľov rôznych európskych firiem, od chemických cez výrobcov áut po výrobcov akumulátorov, ktorá má podporiť spoluprácu v sektore. Na podporu plánu sú k dispozícii aj finančné prostriedky z európskych fondov vo výške až 2,2 miliardy eur, uviedol denník Financial Times.
Celosvetový dopyt po lítium-iónových batériách by podľa banky Goldman Sachs mal do roku 2025 stúpnuť na 40 miliárd amerických dolárov, pretože elektrické automobily sa stanú samozrejmosťou. Banka ale očakáva, že trhu bude dominovať Ázia.
Európske automobilky zvýšily svoje odhady predaja elektrických áut pred zavedením prísnejších emisných pravidiel v EÚ v roku 2021. Banka UBS odhaduje, že predaj elektrických áut do piatich rokov prekoná predaj vozidiel s naftovým motorom. Avšak snahy kontinentu vyrábať batérie pre ich pohon zaostáva. Zatiaľ čo Čína, Japonsko a USA zriadili továrne na výrobu elektrických článkov používaných v batériách elektrických áut, Európa ešte nepostavila ani jednu fabriku.
Šefčovič pre denník Financial Times uviedol, že je dôležité nemať v tak dôležitom odvetví tzv. „Kodak moment“. Upozornil tým na to, ako spoločnosť môže zaváhať pri predvídaní obrovských zmien v odvetví. „Čo potrebujeme, je Airbus pre batérie. V 60. rokoch sme mali množstvo menších spoločností so špičkovými technológiami, ale čo im chýbalo, bola veľkosť. Potrebovali sme dať dohromady Nemcob, Francúzov a ďalších Európanob, aby vyvinuli to, čo je dnes úžasné lietadlo,“ povedal Šefčovič.
Airbus spustil činnosť v roku 1967 ako podnik medzi Francúzskom, Britániou a západným Nemeckom sponzorovaný štátom s cieľom vyvinúť lietadlo, ktoré by konkurovalo výrobcom v USA. Teraz je Airbus spolu s americkým Boeingom jedným z dvoch najväčších globálnych výrobcov lietadiel.
Európske firmy sa snažia dohnať svoju stratu v oblasti batérií. Firma Northvolt, založená bývalým vedúcim pracovníkom Tesly Peterom Carlssonom, a nemecká Terra E plánujú výstavbu tovární na elektrické články, ale tie majú spustiť výrobu najskôr v roku 2020. Prvú veľkú fabriku na lítium-iónové batérie v Európe stavia juhokórejská LG Chem v Poľsku.
Továreň na výrobu batérií pre elektromobily alebo úložiská energie sa má čoskoro začať stavať aj v blízkosti slovenských hraníc. V okrese Karviná v Čechách ju postaví spoločnosť HE3DA.
Európske automobilky, ako Daimler, plánujú továrne na batérie, tie však budú len montovať batérie z článkov, ktoré budú kupovať od dodávateľov, hlavne v Ázii. Nutné sú tiež podľa analytikov investície do zvýšenia kapacít batérií.
Najväčším dodávateľom akumulátorov pre elektrické vozidlá je podľa údajov Bernstein Research teraz Panasonic. Za ním sú juhokórejské firmy LG Chem a Samsung SDI. Americký výrobca elektrických áut Tesla sa má stať druhým najväčším producentom batérií na svete, ako náhle dokončí svoju gigatováreň v Nevade. Do batérií investuje masívne aj Čína a jej ambíciou je do roku 2020 zdvojnásobiť kapacitu batérií pre elektrické vozidlá.
Šefčovič upozornil, že pohľad na elektrické taxíky vyrábané čínskou firmou BYD v uliciach Bruselu posilnil jeho názor, že je treba rýchlo konať.
ČTK, energia.sk