Štúdia: Vozidlá na CNG majú pozitívny vplyv na emisie oxidov dusíka
„Chceli sme získať výsledky relevantné pre ČR, preto sme merania uskutočňovali na dvadsaťkilometrovej trase priamo v uliciach Prahy. V porovnaní s naftovými vozidlami porovnateľnej veľkosti a motorizácie vyprodukovali vozidlá na CNG zhruba jedenásťkrát menej oxidov dusíka,“ uviedol Michal Vojtíšek z Centra vozidiel udržateľnej mobility na Fakulte strojnej ČVUT.
Emisie z dopravy sa na celkovom znečistení ovzdušia v ČR podieľajú približne z jednej pätiny. V Česku podľa plynárov jazdí viac než 17.500 vozidiel na CNG, o 2500 viac než na začiatku roka. Podľa dát tamojšieho Združenia automobilového priemyslu je v Česku celkovo registrovaných vyše 7 miliónov vozidiel. Podiel tých s pohonom na CNG tak predstavuje necelé tri desatiny percenta.
Výhodnosť CNG oproti tradičným pohonným hmotám podporuje okrem iného spotrebná daň. Tá od začiatku roka 2015 do konca tohto roka predstavuje pri CNG 0,72 českých korún (0,03 eur) za meter kubický (m3). Spotrebná daň z litra benzínu je 12,84 korún (0,49 eur), z litra nafty 10,95 korún(0,42 eur).
„Nechceli by sme, aby sa u nás opakoval čierny scenár nevyužitia vybudovaných CNG kapacít zo Slovenska. Národný akčný plán Čistá mobilita počíta s vybudovaním siete zhruba 300 plniacich staníc a so zvýhodnenou sadzbou spotrebnej dane pre CNG aj po roku 2020. Jej zachovanie pritom považujeme za kľúčové pre dlhodobé znižovanie emisií v doprave,“ uviedol zástupca ministra priemyslu Eduard Muřický.
V ČR je aktuálne v prevádzke 154 verejných plniacich staníc na stlačený zemný plyn, o 11 viac než na konci roka. Výkonný riaditeľ ČPS Jan Ruml informoval, že v areáli sklárne v Lounech je prevádzke taktiež prvá česká stanica na skvapalnený zemný plyn (LNG). Celkom je teraz v Česku približne 7000 čerpacích staníc, verejne prístupných je asi 3900. Drvivá väčšina z nich ponúka tradičné palivá, to znamená benzín a naftu.
Plynári tvrdia, že CNG znižuje okrem emisií oxidov dusíka taktiež emisie oxidu uhličitého. Ruml upozornil na štúdiu predstavenú medzinárodnou asociáciou Natural & Bio Gas Vehicle Association (NGVA) Europe. „V roku 2030 odborníci očakávajú viac než 36 % zníženie emisií oxidu uhličitého pri CNG vozidlách v porovnaní s benzínovými modelmi. Významný rozdiel predpokladajú aj v porovnaní s naftovými autami, konkrétne o 23 %,“ dodal.
CNG a Slovensko
Pre porovnanie, na Slovensku dnes jazdí na stlačený plyn len približne 2000 áut. Rozvoj CNG pribrzdilo zavedenie spotrebnej dane a nedostatočná podpora zo strany štátu. V dôsledku toho predaj CNG v posledných rokoch klesá. Útlm odbytu spôsobila najmä verejná autobusová doprava, najväčšmi k nej prispeli dopravné podniky v Bratislave a Košiciach.
Spoločnosť SPP CNG prevádzkuje na Slovensku sieť 9 verejných plničiek. Naposledy došlo k tvoreniu novej v Banskej Bystrici. Okrem SPP CNG prevádzkuje verejné plničky aj SAD Zvolen, nachádzajú sa vo Zvolene a v Banskej Bystrici.
ČTK, energia.sk