ÚRSO vlani alternatívne riešil prvé spotrebiteľské spory
Ak koncový odberateľ nie je spokojný s výsledkom reklamácie alebo so spôsobom jej vybavenia, môže požiadať ÚRSO o mimosúdne riešenie sporu s regulovaným subjektom, napríklad dodávateľom elektriny, plynu, tepla alebo vody. Úrad v ňom pôsobí ako prostredník, avšak výsledkom úspešného riešenia sporu je uzavretie písomnej dohody, ktorá je záväzná pre obe strany sporu.
Od 1. februára 2016 získal regulačný úrad do kompetencie aj agendu alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov podľa zákona 391/2015, ktorý reagoval na európsku smernicu.
Podmienkou je, aby ešte predtým oslovili dodávateľa, ktorý na ich žiadosť o nápravu do 30 dní neodpovedal alebo im poslal zamietavú odpoveď.
Počas minulého roka takto úrad riešil 24 podnetov. Ďalších 6 doručených návrhov spotrebiteľov sa týkalo mimosúdneho riešenia sporov a v ďalších 2 návrhoch išlo o spory, ktoré bolo možné riešiť alternatívnym riešením a boli vybavené ako podania.
Najčastejšou príčinou alternatívne riešených sporov bola fakturácia zo strany predávajúceho, kedy sa spotrebitelia domáhali jej opravy, prípadne nesúhlasili s vybavením reklamácie. Ďalej to boli spory súvisiace s meraním spotreby, ako aj s nedostatočnou komunikáciou medzi zákazníckym centrom predávajúceho a spotrebiteľom. Nasledovali nezhody pri ukončení zmluvy, sporné fakturovanie zmluvnej pokuty, upomienky, kvalita dodávok, poplatok za pripojenie do distribučnej sústavy, preddavkové platby, či prerušenie dodávok pitnej vody alebo iné okolnosti zmluvných vzťahov.
Dva návrhy ÚRSO odmietol, nakoľko nespĺňali zákonom ustanovené predpoklady. V prvom prípade nebol úrad oprávnený vybavovať predmetný návrh ako orgán alternatívneho riešenia sporov, v druhom došlo k odmietnutiu návrhu z dôvodu hodnoty sporu, ktorá bola nižšia ako 20 eur.
Viac ako 30 % alternatívne riešených sporov v roku 2016 úrad vyriešil pozitívne, to znamená, že ich účastníci dospeli k určitej forme dohody. V ostatných prípadoch bolo alternatívne riešenie sporov odložené, nakoľko sa účastníkom sporu napriek intenzívnej mediácii dohodnúť nepodarilo.
Priemerná doba trvania alternatívneho riešenia sporov bola 102 dní.
© energia.sk