MH SR: Komplexný prístup k nízkoemisným vozidlám stále chýba
„Ak by sme sa sústredili na vozidlá s čisto elektrickým pohonom (BEV) alebo kombinovaným s možnosťou dobíjania zo siete (PHEV), tak pri porovnaní registrácií nových osobných vozidiel za posledné tri roky dochádza k medziročným nárastom. V roku 2013 to bolo 19 vozidiel, v roku 2014 bolo 65, v roku 2015 bolo 69 a v roku 2016 bolo 168 vozidiel,“ priblížil.
Zdôraznil, že výzva na podporu nákupu vozidiel s alternatívnym pohonom, zverejnená v novembri 2016 je spoločnou aktivitou Ministerstva hospodárstva SR a Zväzu automobilového priemyslu SR. Cieľom je podporiť nákup elektromobilov sumou viac ako 5,2 milióna eur, financie však nepochádzajú zo štátneho rozpočtu, ale z Recyklačného fondu.
„Podpora znamená významný počin na vytvorenie základu vozidlového parku elektrických a tzv. plug-in hybridných vozidiel a na to, aby sa na základe osobných skúseností začali formovať názory širšej motoristickej verejnosti na tento druh mobility. Bol to nevyhnutný krok, ktorý na začiatku museli urobiť všetky významné ekonomiky, ak chceli zabezpečiť rozvoj alternatívnych pohonov. V súčasnosti nám však na Slovensku chýba systémový prístup k celkovému riešeniu problematiky znižovania emisií z dopravy,“ poznamenal.
V krajinách, kde sú v uplatňovaní alternatívnych pohonov ďalej než Slovensko, je podľa Stana vytvorený systém stimulačných opatrení, ktorý podporuje obnovu vozidlového parku, predovšetkým vozidlami z nízkymi emisiami.
„V slovenskej legislatíve je možné nájsť niekoľko úľav pre majiteľov BEV a PHEV vozidiel, ale zatiaľ absentuje komplexný prístup, ktorý by zahŕňal nízkoemisné vozidlá ako celok. K tejto myšlienke neprispieva ani novela zákona o správnych poplatkoch, ktorá od 1. februára 2017 zaviedla registračné poplatky, odvodené od výkonu motora a veku vozidla, zvýhodňujúce staršie vozidlá,“ dodal hovorca rezortu hospodárstva SR.
Copyright © TASR 2017