Nová CNG plnička v Banskej Bystrici je otvorená
Slávnostné prestrihnutie pásky. Zľava šéf SPP Štefan Šabík, primátor Banskej Bystrice Ján Nosko a šéf SPP CNG Martin Lukáčik.
Spoločnosť SPP CNG dnes uviedla v Banskej Bystrici do prevádzky svoju v poradí deviatu verejnú plniacu stanicu na stlačený zemný plyn (CNG). V meste už pritom jedna plnička funguje v areáli tamojšieho dopravného podniku. Tá novootvorená sa nachádza vo výhodnej lokalite v mestskej časti Kremnička, na spojnici medzi Zvolenskou cestou a Sládkovičovou ulicou v blízkosti rýchlostnej komunikácie R1. Zariadenie firma plánovala sprevádzkovať koncom vlaňajška, ale v projekte nastali komplikácie.
Novú plničku, podobne ako ostatné v správe firmy SPP CNG, môžu motoristi využívať 24 hodín denne v samoobslužnom režime. K dispozícii majú dvojicu výdajných stojanov, ktoré obslúžia osobné autá, ale aj úžitkové vozidlá nad 3,5 tony a ťažké nákladné vozidlá nad 12 ton. Stanica je vybavená vysokou kapacitou plnenia – takmer 800 kg/hod. Klienti môže zaplatiť aj kartou.
„CNG je ekologické palivo, ktoré si získava čoraz viac priaznivcov v celej Európe. Našlo si široké uplatnenie nielen v hromadnej doprave, ale aj medzi podnikateľmi a individuálnymi motoristami,“ povedal pri otvorení stanice Štefan Šabík, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ SPP.
Okrem prác na novej plničke sa vlaňajšok niesol v znamení modernizácie. SPP CNG v minulom roku zmodernizovala výdajné stojany na staniciach v Nitre a Žiline a navýšila kapacitu ich zásobníkov. V Košiciach došlo k presťahovaniu a rekonštrukcii stanice na Hornádskej ulici spojenej s navýšením jej kapacity.
Napriek vysokým investičným nákladom by sa sieť CNG plniacich staníc mohla rozširovať. „V najbližších rokoch plánujeme sieť plniacich staníc, ktoré budú dostupné pre verejnosť ďalej rozširovať,“ doplnil Šabík. Ako pre náš portál vlani uviedol šéf SPP CNG Martin Lukáčik, firma sa chce zamerať na blokovú výstavbu infraštruktúry, pre ktorú hľadajú strategických partnerov.
Výhodnejšie aj napriek spotrebnej dani
Pohon CNG ale na Slovensku nemá ustlané na ružiach. Rozvoj pribrzdilo zavedenie spotrebnej dane. Napriek tomu je v porovnaní s konvenčnými palivami stále v cenovej výhode. „Počas posledných troch rokov bol CNG stále lacnejší ako nafta, v priemere o viac ako 11 %. Pri porovnaní nákladov na jazdu s benzínom vodiči ušetria ešte viac,“ uviedol hovorca SPP Ondrej Šebesta.
Pozitívom je, že ponuka sériových vozidiel s pohonom CNG sa na našom trhu sa rozširuje. Nespochybniteľný je aj prínos pre životné prostredie. Pri spaľovaní CNG dochádza k výrazne nižšej tvorbe emisií, pri ktorej sa uvoľňuje do ovzdušia až o 95 % menej prachových častíc.
Predaj CNG na Slovensku pritom dramaticky klesá. V roku 2015 sa podľa údajov SPP predalo 4,4 milióna kilogramov CNG (6,3 miliónov metrov kubických), čo je medziročne o približne 10 % menej. V roku 2014 dosiahol medziročný prepad 15 %. Útlm odbytu spôsobila najmä verejná autobusová doprava, najväčšmi k nej prispeli dopravné podniky v Bratislave a Košiciach.
Okrem SPP CNG prevádzkuje verejné plničky SAD Zvolen, nachádzajú sa vo Zvolene a v Banskej Bystrici. Výstavbu verejných staníc plánuje v budúcnosti odštartovať aj firma Vemex Energo.
© energia.sk