Zavádza ÚRSO pri optimalizácii ističov?
Minulý piatok regulačný úrad opäť vyzval „všetkých odberateľov“, aby si rezervovanú kapacitu vyjadrenú veľkosťou amperickej hodnoty ističa dali do súladu so svojím reálnym odberom. Odporučil im kontaktovať svojho dodávateľa elektriny v snahe dohodnúť sa na optimalizácii rezervovanej kapacity. „V prípade, ak nebude reagovať, nech sa obrátia s podnetom na úrad a úrad zasiahne,“ uviedol ÚRSO vo svojom apeli. Ako chce zasiahnuť voči dodávateľom, keď optimalizácia ističov nie je ich úlohou?
Náš portál na spomínané vyjadrenie ÚRSO poukázal už v piatok. Tento týždeň ho prebrali ďalšie médiá.
Zdá sa pritom, že apel regulátora obsahuje niekoľko nepresností. Po jeho vydaní na regulačný úrad a zároveň do našej redakcie prišla emailom námietka odborníka z radov dodávateľov elektriny. Úrad podľa neho vo svojej správe zavádza, preto dôrazne žiadal o nápravu s cieľom, aby odberatelia neboli uvedení do omylu.
Vysvetlenie z fachu
Hlavný istič (HI) pred meradlom je tiež prvkom, ktorého amperická hodnota vyjadruje maximálnu rezervovanú kapacitu pripojenia (MRK) na napäťovej úrovni nízkeho napätia (NN). Zároveň platí, že pre odberateľov s meraním typu C (t.j. bez priebehového merania, s ročným zberom a spracovaním nameraných údajov) je hodnota rezervovanej kapacity (RK) zhodná s MRK. V praxi uvedené platí rovnako aj pre odberateľov s meradlom typu A z kategórie domácnosti, ktoré sú vybavené priebehovým meraním s diaľkovým odpočtom vďaka tzv. inteligentným meradlám.
Len úprava RK pre odberateľov na NN s meraním typu A mimo domácnosti, prislúcha vzťahu odberateľ / dodávateľ, pričom dodávateľ zmenu následne žiada u distribútora (PDS). Táto je však v rámci MRK a je realizovateľná prakticky ihneď. Nedochádza teda k zmene hlavného ističa ani nie je potrebná zmluva o pripojení, uviedol odborník vo svojej reakcii.
„MRK je predmetom zmluvy o pripojení, čo je zmluvný vzťah výlučne medzi odberateľom a PDS. Zmena MRK, teda zmena HI sa realizuje cez žiadosť odberateľa adresovanú PDS, na ktorú PDS odpovedá stanovením podmienok pripojenia, atď. Preto je zavádzaním tvrdiť, že vo veci „optimalizácie rezervovanej kapacity“ sa majú odberatelia obracať na svojho dodávateľa, resp. že sa na tom majú s dodávateľom „dohodnúť“. A vrcholom zavádzania je nezodpovedné nabádanie k „žalovaniu“ na dodávateľov, proti ktorým následne „úrad zasiahne“,“ dodal s tým, že verejne publikované vyjadrenie úradu by malo byť formálne aj vecne správne.
Apel je na webstránke ÚRSO stále publikovaný v pôvodnom znení.
Opodstatnené argumenty
Predseda Združenia dodávateľov energií Michal Hudec pre náš portál potvrdil, že vyjadrená námietka je z hľadiska všeobecne záväzných predpisov opodstatnená. „Dodávateľ elektriny nemôže pre odberateľa elektriny v domácnosti poskytnúť službu sprostredkovania zmien technických parametrov odberného miesta ako súčasť služby dodávky komodity. Tento stav vyplýva zo skutočnosti, že obchodné podmienky dodávky elektriny pre domácnosti sú regulované, tzn. dodávateľ sa musí riadiť obsahom vzorových obchodných podmienok, ktoré vydáva ÚRSO,“ uviedol.
Zároveň ale zdôraznil, že „spokojnosť koncového odberateľa elektriny, teda zákazníka, je v záujme každého seriózneho dodávateľa. Ak teda domácnosť svojho dodávateľa o sprostredkovanie žiadosti voči prevádzkovateľovi distribučnej sústavy požiada, na individuálnej báze dodávateľ domácnosti zrejme vyhovie a v prípade požiadavky mu môže sprostredkovať na komerčnej báze a nezávisle od služby dodávky elektriny aj administratívne a technické zabezpečenie požadovanej zmeny.“
Michal Hudec tiež dodal, že ak by dodávka elektriny domácnostiam nebola regulovanou činnosťou, resp. obchodné podmienky by boli neregulované, „viem si predstaviť situáciu, že by dodávatelia danú službu radi zabezpečili odberateľom v rámci odlíšenia sa od konkurencie aj ako súčasť služby dodávky elektriny, za zvýhodnených podmienok (napr. pokiaľ ide o cenu vykonania technického zásahu na odbernom mieste)“.
© energia.sk